Evangelium napsal jako lidové hudební "svaté divadlo". Hraje a zpívá se pod širým nebem, vyzvánění a vytrubování uvozuje zpěvy a písně, jimiž se prolínají činoherní výstupy a voicebandy, pantomima, halekačky či modlitby a nářky nad mrtvými. V baladách nevystupují jen hlavní protagonisté, ale zpívá i publikum. "V lidových baladách bývalo zvykem, že publikum texty opakovalo. To bych rád docílil i já," vysvětluje skladatel. Diváci proto budou mít na pomoc vstupenku ve formě zpěvníčku s texty.
Pavel Helebrand se snaží koncept lidového divadla naplnit do důsledků: produkci předchází strmý výstup na Svatý Kopeček, doplněný o deset symbolických zastavení. Dodejme, že nevlídné počasí posledních dnů rovněž může přispět k "nesnadnému" pojetí Evangelia podle houslí.
Helebrand spolu s dramaturgyní Terezou Pogodovou oslovili muzikanty z celé Moravy, napříč věkem i styly. Navíc vedle sebe postavili amatéry i profesionály. Děti z olomouckého folklorního souboru Dunaječek se objeví vedle hanácké dechovky Příkazanky, sekundovat jim bude sbor jednoho z olomouckých gymnázií, a ti všichni spolupracují s výsostnými profesionály, muzikou Hradišťan a Jiřím Pavlicou. Ten dostal od Helebranda přidělenu roli Krista. "V posledních dvaceti letech jsem nezpíval jinou než vlastní hudbu," říká primáš cimbálovky a přiznává, že je pro něj novum učit se cizí texty. Když vysvětluje, proč přijal nabídku, odpovídá Pavlica lakonicky. "Nejde o čas, ani o peníze. Chtěl jsem se podílet na něčem, co podporuje potřebu sbližování lidí."
Premiéra je ve středu večer na Svatém Kopečku, repríza tamtéž o den později. Nikde jinde v tuzemsku letos provedeno nebude. "Uvidíme, snad příští rok o Velikonocích. Možná," nechává si pootevřené dveře Jiří Pavlica.
Primáš Jiří Pavlica (vlevo) a skladatel Pavel Helebrand při přípravě opusu Evangelium podle houslí. |