Zástupci v československém pavilonu v Benátkách po rozdělení států |
2001 - Jiří Surůvka |
Celkové náklady na projekt nakonec podle informací MF DNES přerostly částku dvou milionů slovenských korun. Slováci měli do společného rozpočtu dodat milion slovenských korun, zatím však od svého ministerstva nedostali ani korunu. I Češi si stěžují: říkají, že jim Dostálův úřad nedal to, co potřebovali.
"Projekt byl v lednu vykalkulován na 1,8 milionu slovenských korun. Dostali jsme jen milion - což vůbec nemůže stačit. Nejsou to totiž peníze pouze na samu expozici, ale také na správu společného pavilonu, tím náklady rostou," vysvětluje koordinátorka výstavy Marie Klimešová z pražské Národní galerie.
"Provoz pavilonu je plně na Národní galerii a musí jít z jejího rozpočtu. Peníze nelze takto libovolně přelévat. Výběrová komise zkrátka nerespektovala, že disponuje pouze omezenou částkou. Čtrnáct dní před zahájením za námi přišli, že chtějí víc," namítá Roman Kallup ze zahraničního odboru ministerstva kultury.
I koordinátorka za slovenskou stranu Alexandra Homolová vidí problémy v přístupu pražské Národní galerie: "Nejsem si jistá, zda provozní náklady nejsou přemrštěné." Třeba za vymalování centrální místnosti totiž Národní galerie utratila i s dopravou a dohledem skoro 200 tisíc korun. Dalších 350 tisíc stála ostraha pavilonu. Na realizaci díla - na niž byla milionová dotace určena - tak Národní galerii zbylo 250 tisíc korun. Surůvka i Némethová svorně potvrzují: nebyly peníze na honoráře, na technickou přípravu, na propagaci. Důsledky byly při nedávném zahájení velmi konkrétní: například nefungoval záchod a opravy se dělaly velmi improvizovaně.
Pravdou je, že Národní galerie se k benátské prezentaci staví dosti rezervovaně; ani k ní neuskutečnila plánovanou tiskovou konferenci. Kuloáry říkají, že důvodem je averze k bývalé ředitelce Veletržního paláce Kataríně Rusnákové, která je kurátorkou projektu. Jako by expozice byla horkým bramborem, který si státy přehazují mezi sebou. Její příprava začala až v únoru. Ostatní země s ní přitom obvykle začínají, už když minulé bienále končí.
Situace kolem pavilonu by se však v dohledné době mohla konečně zlepšit. Mezistátní smlouvu už totiž podle ministerstva kultury zdržují pouze formální nedostatky. Podle této smlouvy se vlastnické podíly v pavilonu stanovují podle principu dvě ku jedné: dvě třetiny budou mít Češi, jednu Slováci. V nákladech by pak neměl být dnešní chaos.