Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pavilon coby horký brambor

  10:10aktualizováno  10:10
Jediná státní prezentace současného českého umění se děje každé dva roky na bienále v Benátkách, v pavilonu bývalého Československa. Jenže v posledních letech se naše expozice neustále potýká s problémy: s výstavní koncepcí, a především s financemi. Původcem těchto obtíží je budova pavilonu, respektive její vlastnictví.
Československý pavilon pro prezentaci na benátském bienále postavil v roce 1926 skvělý architekt Otokar Novotný. S rozdělením československého státu k 1. lednu 1993 nastala otázka, kdo se o budovu bude starat, kdo v ní bude vystavovat, a hlavně, kdo to bude platit. Do mezistátního dělení objekt nespadl. Italové ho proto mají dodnes napsaný jako majetek neexistujícího Československa a provozní náklady - alespoň papírově - nesou pouze Češi. Až do minulého ročníku v něm vystavovaly obě strany odděleně.

Zástupci v československém pavilonu v Benátkách po rozdělení států

2001 - Jiří Surůvka
1999 - Veronika Bromová
1997 - Ivan Kafka
1995 - Karel Malich
1993 - František Skála

Letos poprvé je expozice kvůli přehlednosti i uměleckému efektu společná a organizují ji Slováci. Mezinárodní komise pro ni vybrala projekt Slovenky Ilony Némethové a Čecha Jiřího Surůvky. Náklady na expozici společně pokrývají obě ministerstva kultury, správa budovy připadla na pražskou Národní galerii. Dál zde ovšem panuje značný zmatek.

Celkové náklady na projekt nakonec podle informací MF DNES přerostly částku dvou milionů slovenských korun. Slováci měli do společného rozpočtu dodat milion slovenských korun, zatím však od svého ministerstva nedostali ani korunu. I Češi si stěžují: říkají, že jim Dostálův úřad nedal to, co potřebovali.

"Projekt byl v lednu vykalkulován na 1,8 milionu slovenských korun. Dostali jsme jen milion - což vůbec nemůže stačit. Nejsou to totiž peníze pouze na samu expozici, ale také na správu společného pavilonu, tím náklady rostou," vysvětluje koordinátorka výstavy Marie Klimešová z pražské Národní galerie.

"Provoz pavilonu je plně na Národní galerii a musí jít z jejího rozpočtu. Peníze nelze takto libovolně přelévat. Výběrová komise zkrátka nerespektovala, že disponuje pouze omezenou částkou. Čtrnáct dní před zahájením za námi přišli, že chtějí víc," namítá Roman Kallup ze zahraničního odboru ministerstva kultury.

I koordinátorka za slovenskou stranu Alexandra Homolová vidí problémy v přístupu pražské Národní galerie: "Nejsem si jistá, zda provozní náklady nejsou přemrštěné." Třeba za vymalování centrální místnosti totiž Národní galerie utratila i s dopravou a dohledem skoro 200 tisíc korun. Dalších 350 tisíc stála ostraha pavilonu. Na realizaci díla - na niž byla milionová dotace určena - tak Národní galerii zbylo 250 tisíc korun. Surůvka i Némethová svorně potvrzují: nebyly peníze na honoráře, na technickou přípravu, na propagaci. Důsledky byly při nedávném zahájení velmi konkrétní: například nefungoval záchod a opravy se dělaly velmi improvizovaně.

Pravdou je, že Národní galerie se k benátské prezentaci staví dosti rezervovaně; ani k ní neuskutečnila plánovanou tiskovou konferenci. Kuloáry říkají, že důvodem je averze k bývalé ředitelce Veletržního paláce Kataríně Rusnákové, která je kurátorkou projektu. Jako by expozice byla horkým bramborem, který si státy přehazují mezi sebou. Její příprava začala až v únoru. Ostatní země s ní přitom obvykle začínají, už když minulé bienále končí.

Situace kolem pavilonu by se však v dohledné době mohla konečně zlepšit. Mezistátní smlouvu už totiž podle ministerstva kultury zdržují pouze formální nedostatky. Podle této smlouvy se vlastnické podíly v pavilonu stanovují podle principu dvě ku jedné: dvě třetiny budou mít Češi, jednu Slováci. V nákladech by pak neměl být dnešní chaos.
Autoři:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

OBRAZEM: Začal Týden umění. Láká na Warhola, Zrzavého i paneláky

Jan Zrzavý, Benátky I, 1928

Už i Praha má svůj Týden umění. Jeho první ročník začal v pondělí a návštěvníkům otevírá přes třicet galerií včetně...

Modiglianiho Ležící akt se stal čtvrtým nejdráže prodaným obrazem

Obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le côté auche) - Ležící akt (na levém...

Za 157,2 milionu dolarů (3,4 miliardy korun) se na aukci v New Yorku prodal obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le...

OBRAZEM: Za války byl špionem. Pak fotil Alžbětu II. i Marilyn Monroe

Pablo Picasso se svým obrazem Marie-Therese Walter (1932, Akt, zelené listy a...

Dostat se do přízně britské královny Alžběty II. není jednoduché. Cecilu Beatonovi se to přesto povedlo. Dokonce se z...

Najdete na iDNES.cz