Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro klasický balet byl kacířem. Zemřel apoštol moderního tance Pavel Šmok

  11:28aktualizováno  23:59
Ve věku 88 let v noci na pondělí zemřel choreograf, zakladatel Pražského komorního baletu a jeden z tuzemských protagonistů moderního tance Pavel Šmok.

V roce 2005 obdržel Pavel Šmok za svoji celoživotní uměleckou činnost cenu Thálie jako zvláštní cenu kolegia. | foto: Profimedia.cz

Zprávu přinesla Johana Mücková z Pražského komorního baletu, který Šmok vedl dvě desítky let. Termín posledního rozloučení s tanečním mistrem není zatím známý.

Šmok se narodil v roce 1927 v Levoči v rodině českého stavebního inženýra. V roce 1939 se při vyhlášení Slovenského státu rodina přestěhovala do Prahy. Dospívající Šmok byl divadelním ochotníkem, tancoval folklor, závodně bruslil a zářil v ledních revuích. K baletu se dostal v divadle E. F. Buriana, kde hrál. Po absolvování tanečního oddělení pražské konzervatoře pak působil jako sólový tanečník v pražské Armádní opeře a v Plzni.

Později se stal šéfem baletu v Ústí nad Labem a tři sezony pracoval i v Ostravě. Roku 1964 se stal spoluzakladatelem samostatného souboru Balet Praha, který měl být „experimentální laboratoří československého baletního umění“ a který jako jeden z prvních pronikl i do světa.

Pražský komorní balet

V roce 1970 přijal Šmok angažmá v Basileji, kde stál v čele baletu po tři sezony. Po návratu do Československa těžce hledal uplatnění. Až v roce 1975 mu byla z pražského Divadla Rokoko nabídnuta spolupráce a začal se rodit Pražský komorní balet, který v tehdejším Československu následně patřil k prvním představitelům současných tendencí v moderním tanci a postupně se stal i nejznámějším českým tanečním souborem na světě. Klasický baletní slovník Šmok obohatil o výrazový tanec.

Vzpomínka Petra Zusky

S Pavlem Šmokem odešla jedna z nejvýraznějších osobností českého baletu a tanečního divadla posledních více než padesáti let.

Kdysi jsem byl jedním z jeho tanečníků, záhy i choreografů jeho souboru. Pražský komorní balet pod jeho vedením býval skutečným fenoménem nejen domácího, tuzemského formátu. Jsem hrdý na to, že své první umělecké krůčky jsem mohl podnikat právě v tomto výjimečném prostředí.

Pavla Šmoka vnímám jako jednoho z mých absolutně nejdůležitějších učitelů. A to nejen v rámci umělecké, ale i lidské stránky. Za to všechno mu děkuji. A jistě nejsem zdaleka jediný.

Petr Zuska, umělecký šéf Baletu Národního divadla v Praze

Soubor, vypiplaný ze skromných začátků pouhých tří tanečníků bez scény, kostýmů, rekvizit a samozřejmě bez dotací, vypracoval Šmok postupem let do známých „Šmokovců“ a věnoval mu všechny své síly. „To byla tehdy skoro sebevražda, když se skupina lidí, která se neživí ničím jiným než tancováním, rozhodla jít na volnou nohu. Naštěstí jsme měli úspěch a dostali jsme zakázku na Stravinského od švýcarské televize, takže jsme z těch honorářů mohli vždycky nějaký čas žít,“ řekl k tomu později.

Pro klasický balet byl ovšem kacířem. Porušoval totiž zavedená pravidla a nepodřizoval se zvyklostem. Nastudoval kolem stovky baletních titulů, 60 ve světové premiéře. K nejznámějším patří Listy důvěrné, Nedbalky, Sinfonietta, Fresky Piera della Franceska, Kreutzerova sonáta, Z mého života, Zjasněná noc, Holoubek a jiné. Spolupracoval s operou, operetou, muzikálem i činohrou. Uplatnil se i jako režisér.

Pořád jsme ta kára J. K. Tyla

Od roku 1990 vychovával choreografy na AMU a měl zcela jasnou představu, co by měl současný tanečník umět: „Všechno. Kromě fyzických dispozic musí být muzikální, talentovaný herecky, musí umět několik technik. A pro mě by měl ovládat i folklor. Pořád jsme ta kára J. K. Tyla, a tím můžeme být i ve světě zajímaví.“

A jednu z nejdůležitějších rolí přikládal v životě smyslu pro humor. „Nejdůležitější je brát život za každých okolností s úsměvem, optimismem, nadhledem a hlavně ne smrtelně vážně,“ uvedl v jednom rozhovoru.

Autoři: ,



Nejčtenější

Nečekaně zemřela Dolores O'Riordanová, nezaměnitelný hlas Cranberries

Zpěvačka Dolores O'Riordanová na pražském koncertu kapely The Cranberries

Hlavní tvář irské skupiny Cranberries Dolores O'Riordanová náhle zemřela ve věku 46 let. Zpěvačku našli v hotelovém...

PRVNÍ DOJMY: Pat a Mat, Vetchý a Donutil. A konec rudých iluzí

Hrdinové filmu Můj strýček Archimedes

Ač točí v obou zemích, tvrdí, že do rodného Řecka jezdí žít, kdežto do své druhé vlasti, do Česka, spíš pracovat. I...



Se synem nejsem v kontaktu. Marcela z Manželských etud byla hostem Za scénou

Za scénou: Helena Třeštíková a Marcela Haverlandová - celý záznam

Rozvedla se po dvou letech, dceru Ivanu, kterou vychovala sama, zabil vlak a se synem Tomášem z druhého vztahu má...

RECENZE: Renčovy Zoufalé ženy musí růžové nic alespoň navenek načechrat

Klára Issová ve filmu Zoufalé ženy dělají zoufalé věci

Romantická komedie Zoufalé ženy dělají zoufalé věci, natočená podle scénáře i knihy Haliny Pawlowské, má na rozdíl od...

KOMENTÁŘ: Churchill, který nekorektnost snídal i večeřel, by dnes neobstál

Oprah Winfreyová na předávání cen Zlaté glóby

Marná sláva, ať už to ve finále za pár dnů dopadne jakkoli, na první prezidentku to u nás opětovně nevypadá. Kdežto v...

Další z rubriky

RECENZE: Když ledovec Vladyka smutní. Titanic je vydařená oddechovka

Filip Blažek a Miroslav Vladyka během zkoušek komedie Titanic v Divadle Kalich

Komedie Titanic, ve které se Filip Blažek a Miroslav Vladyka, pokusili divákům sehrát celou zkázu nejslavnějšího...

DIVADLA ROKU: Nejlepší byla Lucerna, prskající Vydra příliš nepobavil

Z inscenace Lucerna (český mýtus) v pražském Divale v Dlouhé

Divadelní rok 2017 přinesl velké množství vydařených premiér, takže následující žebříček spíše chválí než kritizuje. S...

Slečna, která nechce odejít? Několikrát se mi to stalo, přiznává Děrgel

Pension pro svobodné pány sehrají v Divadle Palace Lukáš Příkazký a Patrik...

Krejčíkův Pension pro svobodné pány se dočká nového nastudování v pražském Divadle Palace. V hlavní roli se zde objeví...

Najdete na iDNES.cz