Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Pavel Hrubý kráčí od volné improvizace až k Peteru Gabrielovi

  11:59aktualizováno  11:59
Saxofonista Pavel Hrubý je jednou z předních osobností střední generace současné jazzové scény. Je známý především z kapely Limbo, nyní však přichází se svým prvním sólovým albem Between the Lines.

Pavel Hrubý | foto: archiv Pavla Hrubého

Pavel Hrubý: Between the Lines (obal alba)

Pavel Hrubý: Between the Lines (obal alba)

Jde o album sólové ve dvou smyslech slova. Jednak formálně, je tedy podepsáno jeho jménem, nikoli jménem kapely, jednak zčásti fakticky, neboť některé skladby nahrál Hrubý skutečně sám. Většinu desky nicméně tvoří jeho duety s rozličnými, vesměs velmi zajímavými hudebníky.

Uvážlivé tóny

 Z kapely Limbo i jiných projektů, jichž se účastní, známe Hrubého spíše jako „neposedného“, většinou extrovertního hudebníka. Na albu Between the Lines představuje svoji radikálně odlišnou tvář. Tak komorní a přes dokonalou komunikaci s hudebními partnery velmi introvertní jazzová nahrávka v českém prostředí už dlouho nevznikla.

Between the Lines

Pavel Hrubý

vyd. Amplión 2015

Hodnocení­: 85 %

I v energičtějších skladbách třeba s bubeníkem Danem Šoltisem (Svengali Spirit), trumpetistou Františkem Kučerou (Shell Pickers) nebo v sólové altsaxofonové volné improvizaci Bzook cítíme, že nás protagonista zve do vlastního uzavřeného světa, ve kterém je třeba respektovat jeho pravidla. Jako by po kunderovsku říkal: Nechovejte se tu jako doma, příteli. Což ovšem vůbec neznamená, že by Hrubého hudba byla nějaké nestravitelné „umění pro umění“.

Hrubý se zde však skutečně niterně odhaluje, třeba hned ve vstupní ryze sólové basklarinetové improvizaci Roots a následující The First Touch, vzniklé ve spolupráci s perkusistou a v tomto případě i hráčem na ukulele Milošem Dvořáčkem. Prostřednictvím velmi uvážlivých tónů zachází až kamsi mimo teritorium euro-americké jazzové estetiky.

Pavel Hrubý

Pavel Hrubý

Naopak už díky obsazení dua Hrubého tenorsaxofonu a piana Michala Nejtka procházíme po oraném poli komorního moderního jazzu. Posluchačskou lahůdkou pak jsou dvě převzatá čísla. Las Vegas Tango, skladbu Gila Evanse z poloviny 60. let, přearanžoval z původního moderního bigbandu pro unikátní playbackově nahrané sólo na všechny své nástroje, tedy tenor-, alt- a sopránsaxofon, klarinet a basklarinet.

A jednu z nejslavnějších písní Petera Gabriela Dont’ Give Up svěřil talentované Štěpánce Balcarové k úpravě pro dechové septeto, nad nímž Hrubý vede svůj vůdčí sopránsaxofonový part po cestě invenční melodické improvizace.

Autor:



Nejčtenější

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

RECENZE: Charismatický Pepula. Sukův portrét dost říká, ale i zamlčuje

Josef Suk během koncertu Pražského jara v roce 2007

Novináři, kteří znali houslistu Josefa Suka, vědí, jak byl plachý a uzavřený. Přimět ho k rozhovoru bylo velmi obtížné....

Hudebníci jedou zahrát krajanům do Banátu, stále jich tam jsou dva tisíce

Zuby Nehty

Je to asi nejvzdálenější přehlídka s tak masivní českou účastí, ale dává to smysl. Čtyřdenní festival Banát v rumunské...

Najdete na iDNES.cz