Paco de Lucía

Paco de Lucía - Praha, Kongresové centrum, 2. 11. 2007 | foto: Petr TopičiDNES.cz

Paco de Lucía je bůh i ďábel flamenka

V pátek 2. listopadu koncertoval v Praze španělský kytarista Paco de Lucía. Nadšeně mu aplaudoval téměř zcela zaplněný velký sál Kongresového centra.

Koncert měl dvě části nejen formálně (tedy oddělené přestávkou), ale i pojetím hudby, která se hrála. V první polovině byl Paco de Lucía alfou i omegou dění na pódiu, hrál převážně sólově, jen tu a tam se přidal někdo ze spoluhráčů či zpěvaček, pro něž bylo připraveno šest dalších židlí v půlkruhu kolem „Mistra“.

Po přestávce se na ně rozesadil celý ansámbl a de Lucía předvedl svou „tvář demokrata“, když nechal trochu slávy a aplausu na otevřené scéně také pro svoje sólující kolegy(ně).

V de Lucíových čistě sólistických výstupech byl patrný značný podíl improvizace. Tu do flamenka před desítkami let vnesl široce žánrově „uvědomělý“ (a jazzem zkušený) de Lucía jako první.

Je ale třeba přiznat, že tyto improvizace se chvílemi dostávaly do slepých uliček – a těch několik momentů bylo také jedinými slabšími body dvouhodinového koncertu.

Tam, kde se do společné tvorby pustil celý septet, propukla muzikantská smršť. Zejména souhra rytmů a jejich poskládávání do sebe na základě až strojově přesné základní linky cajónu (ozvučené dřevěné „krabice“, rozeznívané rukama, původně latinskoamerického nástroje, který do flamenka také jako první uvedl právě Paco de Lucía), bylo fascinující.

Perkusista El Pirana nebyl ovšem jediným vynikajícím hráčem v de Lucíově skupině. Totéž platí i o baskytaristovi Alainu Perezovi, který se několikrát blýskl výbornými flamenkovými sóly, i o „najazzle“ hrajícím flétnistovi Domingovi Patriciovi. Prvořadým partnerem leadrovi pak byl druhý kytarista Nino Josele, který s de Lucíou spřádal strunné sítě pomocí bleskurychlých střihů „protiher“ i unison.

Jestliže je pravda, že šedesátník Paco de Lucía uvažuje o ukončení koncertní kariéry, určitě to nebude věkem. Pražské vystoupení ani náznakem nevypovídalo o umělcově únavě. Naopak, ty dvě hodiny v jeho přítomnosti utekly nesrovnatelně rychleji než ve společnosti jeho mnohem mladších a zdánlivě „nadupanějších“ kolegů.

Paco de Lucía
Koncert z cyklu Kytara napříč žánry
Pořádali Stanislav Barek, agentura Taktika Muzika a Hlavní město. Praha
2. 11., Kongresové centrum Praha
Hodnocení iDNES.cz: 90 %