Text Dey Loherové a sama inscenace Jakuba Macečka nabízí divadlo, jaké se pod zdejší střechou nepěstuje.
Příběh smutného vyděděnce na toulkách světem, jak ho někdejší žák zvláštní školy a sirotek Geist představuje, není v současném umění ničím ojedinělý.
Outsideři a looseři jsou v módě. Loherové scénář přehlíží dvouletou Adamovu životní pouť a na ní připomíná mnoho konfliktních bodů evropské společnosti minulého desetiletí.
Drogy, nezaměstnanost, rasismus skinheadů, brutalita společnosti a konečně ostudná válka na Balkáně jsou jen obrázkem a součástí Adamova bezútěšného života. Je jasné, že mezi nastíněnými tématy příliš švandy neužijete.
Režisér Maceček vytvořil vizuálně nápaditou a šlapající inscenaci, která svou obrazností i případným humorem nezastiňuje smutná sdělení. Někdy je naopak zábavným způsobem podtrhuje.
Za pozornost stojí režisérova jemná práce s kýčem. Když za libově nasládlého německého songu Karla Gotta protagonistu lynčuje dav feťáků, nebude vám do zpěvu. Stejně nápadité je použití scatujícího sboru.
A co je na samotném (anti)hrdinovi, jehož jméno kombinuje prvního biblického člověka s německým označením ducha, tak přitažlivého? Není to jen uhrančivě tragická a neodvratná zpackanost jednoho mladého života. Adamův zápas s okolím, které jej opakovaně diskvalifikuje, upřímnosti a v nasazení nepolevuje. Až do okamžiku, kdy si Geist nasadí oprátku.
Další kvality inscenace představuje výtvarně jednoduché a čisté scénografické řešení Lindy Dostálkové. Obrazově jemné, ale účinné videodotáčky Davida Možného a místy legrační a parodické kostýmy Marka Cpina.
Večeru dominuje výkon Václava Neužila v hlavní roli. Tento rebel proti své vůli nosí na tričku ikonu jiné vzpoury Jimma Morrisona. Neužil se zajíká, koktá, jeho řeč je zhroucená jako svět kolem něj.
Mentálně zaostalý Geist je v tomto pojetí pozoruhodným portrétem mladíka, který v hledišti strhává soucit.
Provedení i hra sama budou konzervativním divákům zřejmě proti mysli. Inscenace ale nečeří zdejší hladinu vkusu samoúčelně. Je zdařilou zadírající se ukázkou moderního divadla.