Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Othello na Hradě, jen řemeslná podívaná

  1:00aktualizováno  1:00
Letní shakespearovské slavnosti nabídly Othella, který rezignuje na jakékoli umělecké výboje a nepotřebuje ani invenční scénografii.

Othello (LSS) - Lucie Vondráčková - Letní shakespearovské slavnosti, inscenace Othello - Lucie Vondráčková (Desdemona) | foto: Pavel Mára © Agentura Schok

Když se před čtyřmi lety objevil na repertoáru Král Lear s Janem Třískou, recenzenti, zvyklí považovat Letní shakespearovské slavnosti za neškodnou letní podívanou, zbystřili.

Další roky však stvrzují to, že Třískův Lear byl skutečně v kontextu slavností inscenací výjimečnou. Po Learovi jako by se stále snižovala laťka, která se v případě letošního kusu, Othella v režii Petra Kracika, pohybuje jen několik centimetrů nad zemí.

Jaká hodnotící kritéria však nasadit na inscenaci, která si neklade žádné ambice, jedině snad divadelními prostředky převyprávět příběh, bez schválností, výrazných interpretací a bohužel i nápadů?

Kracikův Othello rezignuje na jakékoli umělecké výboje: režie chce publiku předvést především známé herecké tváře v akci, ve výpravných historizujících kostýmech a dobře ví, že patřičnou atmosféru snadno obstará otevřené nebe, šermířský výstup a rozžehlé louče.

Nepotřebuje ani invenční scénografii: stačí schodiště a bílé zdi purkrabství, které díky palmám (byť v květináči) snadno evokují Kypr.

Tragédii Othella (s dosti razantními škrty) čte Kracik zcela tradičně: hraje se o velkých citech. Michal Dlouhý drží Othella v jedné nervní, vznětlivé poloze jako výbušného žárlivce, který v zoufalství a zuřivosti dostane dokonce epileptický záchvat. Osou hry a většinou i interpretačním klíčem bývá vztah Othella a Jaga.

Bývá to právě Jago, kdo na sebe strhává pozornost, a v případě inscenace na Hradě tomu není jinak. Oldřich Navrátil jej představuje jako lidový typ, kde se podlost schovává za plebejský humor i způsoby.

Jeho zavilou nenávist k maurovi však režie nijak zvlášť nemotivuje: spokojí se s replikou referující o Jagově podezření, že Othello se kdysi zapletl s jeho manželkou. Nový pohled neskýtá ani Desdemona Lucie Vondráčkové: je uměřeně křehká, oddaná a následně hluboce trpící.

Jagovi Shakespeare předepsal repliku, že lidé by měli být tím, čím být se zdají. Podobné by to mělo být i se slavnostmi: v posledních letech nejde o prestižní uměleckou událost, ale o řemeslně odvedenou letní podívanou – a v neposlední řadě o byznys.

WILLIAM SHAKESPEARE - Othello
Letní shakespearovské slavnosti Praha. Režie Petr Kracik, hrají Michal Dlouhý, Lucie Vondráčková, Oldřich Navrátil, Zuzana Slavíková, Jan Révai a další.
Délka 135 minut, premiéra 21. června.

Hodnocení MF DNES:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vilma Cibulková ve hře Kalifornská mlha
Střet matky s učitelkou. Vilma Cibulková rozplétá gordický uzel

Škola na předměstí Chicaga. Dvě ženy, učitelka a matka školáka, řeší zásadní problém. První nechala vyloučit syna té druhé na pět dní ze školy.  celý článek

Muzikál madagaskar
VIDEO: Je to sauna, popisuje Nosková muzikál Madagaskar v kostýmu hrošice

Populární animovaná série Madagaskar se vrací v podobě muzikálu pro děti. V hlavních rolích příběhu, který vychází z prvního animovaného filmu, se objeví...  celý článek

Eva Salzmannová v jediné roli kusu Jasno lepo podstín zhyna
RECENZE: Eva Salzmannová hraje ulepeného pobudu v šusťákovce

Jasno lepo podstín zhyna. Po podivným názvem se skrývá velký výkon Evy Salzmannové, která se skvěle vypořádala s náročným monodramatem v pražské MeetFactory.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.