Čiháková se Společností pro výstavní činnost Mánes rozhodovala, co se v minulých letech v galerii objeví. Za tu dobu zde s kolegy připravila přes sto výstav, nejednou nadprůměrné kvality (viz rámeček). Smlouvu měla do konce roku 2000. Čiháková si ovšem neodpustila nadaci často kritizovat, a ta se rozhodla smlouvu už neprodlužovat. Důležité výstavy, které Společnost pro výstavní činnost Mánes realizovala:
NESMIŘITELNÍ
1995: Miloslav Moucha/ Barbara Benish
1996: Milan Knížák
1997: Čestmír Suška/ Svatopluk Klimeš
1998: Snížený rozpočet/ Trpělivá planeta
1999: Magdalene Abakanowicz/ Exist beyond art
2000: Transglobe
Místo Čihákové si Nadace Český fond umění vybrala Ondřeje Pecku, syna pražského galeristy Jaroslava Pecky. Ondřej Pecka na nabídku kývl až na poslední chvíli, takže nemá vypracovaný výstavní plán na letošní rok. V minulých týdnech se proto obě strany snažily dohodnout na přechodné spolupráci. Nyní to ovšem vypadá tak, že Mánes letos bude na dlouhé týdny, možná i měsíce zavřený.
"Dohodu s panem Peckou jsem chtěla uzavřít jen proto, abych nezničila vše, co už máme vybudované nebo rozpracované. Po jeho arogantní žádosti, abychom naši kancelář vyklidili do 14. ledna, s ním ovšem jednat nemohu," vysvětluje Čiháková a pokračuje: "Další situace bude špatná pro nás, pro vystavující i pro veřejnost. Vrátíme granty, zrušíme výstavy. Námi vypracovaný plán na tento rok Peckovi předat nehodláme. Bude to ostuda."
Pokud Ondřej Pecka z výstavního plánu něco použije, bude od něj Vlasta Čiháková žádat náhradu za přípravu konkrétního projektu. S tím Pecka rezolutně nesouhlasí: "Paní Čiháková dělala plán i přesto, že věděla o své výpovědi z budovy. Je to její problém. Za minulý rok určitě zaplaceno dostala, proč by tedy nyní měla být placena za zbytečnou přípravu?"
Nad otázkou o oprávněnosti užití cizího plánu Ondřej Pecka nepřemýšlí. Příští výstavou by měly být v únoru fotografie Jindřicha Štreita. S fotografem ji dohodla Čiháková, ale použít ji hodlá Pecka. Zda se výstava uskuteční, záleží na tom, které straně dá nyní Štreit za pravdu. "Teď uděláme rekapitulační almanach za pět let našeho působení, a ať pan Pecka ukáže, co umí. Mně na tom vadí hlavně nedostatek etiky, silová politika nadace. Je to neúcta k tradicím, ke kontinuitě této budovy," uvažuje Čiháková.
"Mně se naopak zdá neetické, že paní Čiháková používá výtvarníky jako své rukojmí," oplácí Pecka. Ten plánuje, že v Mánesu zamezí výstavám, které on považuje za druhořadé, a program naplní špičkovým domácím i zahraničním uměním. Zatím má dohodnutou jedinou akci: na září 2001 expozici světoznámého brazilského fotodokumentaristy Sebastiaoa Salgada.
KONČÍ TO U SOUDU
Od Nadace Český fond umění navíc Pecka získal pověření rozhodovat o výstavách v dalších dvou jejích pražských galeriích: Nové síni a Galerii bratří Čapků. Tedy v institucích, které většina odborníků za jejich nynější fungování - především za nekvalitní výstavy - velmi tvrdě kritizuje. Vinu za to dávají právě nadaci, která má podporovat české výtvarné umění.
Činnost dotyčné nadace přitom kritizuje i sám Ondřej Pecka: "Není možné, aby nadále prosazovala vlastní druhořadé projekty. Pak bych mou smlouvu s nadací okamžitě vypověděl." Co se týče Mánesu, je ovšem Pecka nekompromisní: "Chápu, že paní Čiháková Nadaci Český fond umění neuznává. Ale od toho je tu soud, aby rozhodl, kdo je v právu."
Soudů se v tomto případě koná již několik. Nejenže Společnost pro výstavní činnost Mánes žaluje Nadaci Český fond umění mimo jiné za její hospodaření. Aby to nebylo málo, tak Spolek výtvarných umělců Mánes, který se hlásí ke své více než stoleté tradici - založen byl v roce 1887 a zasloužil se i o postavení funkcionalistické budovy Mánesu v třicátých letech 20. století - se s onou spravující nadací soudí přímo o budovu.
Nadace Českého fondu umění byla zřízena v roce 1994 a v Praze spravuje pět tzv. neziskových galerií, které získala převodem z bývalého Českého fondu výtvarných umělců. Kromě zmíněných je to ještě Galerie Zlatá lilie a Galerie Václava Špály. Po 16. lednu 2001, kdy proběhne další stání, by tedy mělo být jasněji. Pokud Spolek výtvarných umělců Mánes u soudu uspěje, Nadace Český fond umění ztratí na správu výstavní síně Mánes vliv. Vlasta Čiháková-Noshiro by se pak se svým sdružením nejspíš vrátila zpět s připraveným výstavním programem. A zároveň by odpadly i dohady o osudu dalších institucí, které nyní mají v Mánesu kanceláře - například mezinárodní sdružení teoretiků a kritiků AICA a výtvarný čtrnáctideník Ateliér. Jestliže uspěje nadace, další osud prestižní galerie bude záviset na schopnostech začínajícího galeristy Ondřeje Pecky.