Dějiště konfliktu, ostravské Divadlo A. Dvořáka

Dějiště konfliktu, ostravské Divadlo A. Dvořáka | foto: www.ostrava.cz

Ostravští pěvci zřejmě vyhráli: ředitel Golat nebude režírovat

  • 6
Jedním z posledních "režijních kousků" ředitele Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Luďka Golata se stal poraněný chrup člena operního souboru.

Sboristu na včerejší zkoušce opery Il soffio delle fate zasáhl do úst sólista, když po něm dle scénáře hodil tyčkou salámu. Zraněný pěvec zřejmě přijde o sedm zubů.

Byla to asi jedna z posledních zkoušek, které Luděk Golat v divadle letos a v příští sezoně vedl. S náměstkem primátora Lubomírem Pospíšilem se totiž včera dohodl na tom, že do konce příští sezony nebude režírovat divadelní představení a od 18. května si vezme dovolenou.

Situace v divadle se vyhrotila, když proti řediteli vystoupila část operního souboru. Umělci říkají, že pracují v napjaté atmosféře, kdy jim Golat vyhrožuje vyhazovem, nadává jim a psychicky je deptá.

Proč divadelní konflikt vznikl?

Oslovení "ty čuramedáne" se pěvcům nelíbí


Sborista Jaroslav Pavlásek vyzval ředitele k okamžitému odstoupení z funkcí, nyní vzniká petice divadelníků upozorňující na chování Golata. Zatím ji podepsalo třináct umělců, mimo jiné i sólistka opery Tatiana Teslia.

Pospíšil řekl, že situace v divadle a nashromážděné podklady jsou natolik závažné, protichůdné a je jich tolik, že o dalším působení ředitele Golata vedení města nemůže rozhodnout samo. Magistrát si nechá situaci v divadle včetně mezilidských vztahů prověřit profesionální firmou. Členové operního souboru řekli, že chování režiséra bylo v poslední době na zkouškách nesnesitelné.

"Roztáhni ty nohy, ať vidím tu tvoji p...," přikazoval Golat zpěvačce na jedné ze zkoušek opery La Lupa. Podobných příkladů je více. Mezi materiály dokumentujícími ředitelovu osobnost přinesl na schůzku s Lubomírem Pospíšilem Jaroslav Pavlásek mimo jiné DVD. "Golat natáčí svou ženu při souloži s mladým mužem. Kolem běhá nezletilý syn," popsal Jaroslav Pavlásek.

"To DVD před několika lety ukradli z mé kanceláře a rozdali ho všem," řekl Luděk Golat. Mluvčí ostravské policie Gabriela Holčáková připustila, že za určitých okolností by natočení podobného DVD mohlo být trestným činem.

Luděk Golat téměř všechna nařčení odmítl. Uvedl, že při zkoušení nové opery užil při hecování umělců občas i vulgarismus. "Na zkouškách občas křičím. To je dáno tím, že jsem operní zpěvák. Dneska jsem nehecoval ani náhodou. Drsnější slovo užiji třeba, abych upozornil, že účinkující nemají ohrožovat ostatní při střílení."

"Dnes jsem položil sbormistrovi otázku, jestli měl někdy pocit, že někomu vyhrožuji vyhozením z práce. Řekl: ne, nikdy," uvedl Golat.

Podobně jako Jaroslav Pavlásek popisovali zkoušky i další sboristé. "Zbožňuji zpívat, ale ne v takových podmínkách," řekla jedna ze zpěvaček. Lenka Živocká, která vede Operní studio Národního divadla moravskoslezského sdružující zpěváky od šestiletých po dospívající, připustila, že měla v době tvůrčí spolupráce s Golatem, osm devět let zpátky, silný vnitřní pocit, že se režisér některých dívek nevhodně dotýká.

"Neviděla jsem to, ale podle určitých náznaků jsem to poznala," uvedla Živocká. "Pokud se lidé vzbouří, je třeba to řešit," řekla sólistka ostravské opery Eva Dřízgová, která na nevhodné vystupování Golata veřejně upozorňovala už dříve. Ředitel má podle ní lidi v divadle rád, ale zároveň má potřebu jim nadávat. "Kdyby se k lidem choval jinak, vůbec by k současné krizi nedošlo."