Provokujícího režiséra může poznat i pražské publikum - jednu inscenaci chystá ve Švandově divadle, druhou na scéně v Dejvicích.
Kdo je vaše publikum? Podle některých ohlasů by se zdálo, že do Divadla Petra Bezruče chodí především fanynky Richarda Krajča.
No, zaznamenali jsme zvýšený zájem dívek o lístky. Bezruči jsou divadlem pro mládež a tuto funkci divadlo mělo vždycky - ať už se hrálo tady nebo jinde, takový nebo onaký repertoár. Našim adresátem jsou především středoškoláci a vysokoškoláci.
V programu divadla neuvádíte jméno dramaturga. To se bez něj obejdete?
Texty vyhledávám já nebo si oslovení režiséři přivedou svého dramaturga. Přiznávám, že tahle praxe asi není věčně udržitelná.
Často nasazujete provokativní hry. Jaké je vaše hlavní téma?
Zajímá mě celý okruh témat, ale to hlavní je outsiderství. Outsider je antihrdina nebo jenom člověk mimo průměr. A dalším silným tématem je provincionalismus.
Předpokládám, že toto téma přináší Ostrava.
To je pravda. Je to zvláštní místo, které lidé buď milují, nebo nenávidí. Nejsem fanatik Ostravy, ale bydlím tu rád. Žijí tady výjimeční lidé, a to od bezdomovců po politické špičky. Má to kořeny v minulosti, kdy Ostrava byla tavícím kotlíkem etnik - chybí však patricijská vrstva. Ahistoricita lidí, kteří do Ostravy přišli makat, a zároveň atmosféra a la Klondike vytvářejí i v dalších generacích zvláštní pnutí. Těžko se to definuje, snad je to napětí mezi penězi a chudobou. Zároveň cítím i vlídnost a smír. A ještě jedna zajímavá věc: existuje tu nesmírně silná subkultura, underground, za kterým jezdí lidé až z Prahy. Ostrava je velké město s velkými sociálními problémy, ale i periferie, která leží od centra opravdu hodně daleko.
Jak se žije divadlu v Ostravě?
Divadelní boom v Ostravě pozoruji již několik let, příčin bude asi víc. Netroufám si jednoznačně vyslovit, proč tomu tak je. Jsem si jist jedním: jde o dočasnou záležitost. Měli bychom tuhle dobu co nejvíc využít a vsouvat do repertoáru tituly, které rezonují se zdejším divákem. Neexistuje tu řevnivost ani mezi divadly nebo v souborech - to je podle mě fenomén. Rovněž město v sobě nese mnoho témat, takže je o čem hrát.
Nemrzí vás v této souvislosti, že od Bezručů odešla největší hvězda, Richard Krajčo?
U Richarda bylo jasné, že kvůli časovému vytížení bude muset odejít na volnou nohu. Zůstává v divadle jako host, což je únosné pro obě strany. Nemohu stavět repertoár na člověku, který má čas hrát třeba dvakrát měsíčně.
Krajča jste dokonce učil. Pozná režisér, že se rodí herecká hvězda?
Richard do divadla vstoupil jako mediálně známý člověk, ale já jsem věděl, že to není jen moderátor z televize, ale má také talent a velikou píli. Richard je totiž nesmírně pracovitý člověk - to jsem však poznal už na konzervatoři. Již tehdy měl spoustu možností realizovat se jinde, ale věnoval divadlu první poslední. Předchozí šéf divadla Michal Przebinda udělal dobrý tah, když ho angažoval do souboru a obsadil ho do Hamleta.
Umělecký šéf a režisér ostravského Divadla Petra Bezruče Janusz Klimsza. |