Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostrava, to je Kolářův osud

  3:54aktualizováno  3:54
Fotografové umírají před čtyřicítkou, prohlásil v roce 1990 v rozhovoru s Ivanem Martinem Jirousem nejproslulejší český fotodokumentarista Josef Koudelka. Viktor Kolář (1941) usiluje vysmeknout se „strašlivému" Koudelkovu poznatku. Ten je pravdivý v tom, že zejména dokumentaristé jsou jen ve výjimečných případech schopni vzepnout se ve zralém věku k opětovné svěžesti, k nové syntéze, v níž zúročí zkušenost a současně obnoví svůj fotografický zrak.

Kolářova vůle vzepřít se tomuto „osudu“ je úžasná a úspěšná, jak dokazuje jeho monografie, jež vyšla jako devátý svazek anglicko-české edice FotoTorst. Skvělým uznáním, které vydání paperbacku doprovází v USA, je do 23. února trvající Kolářova výstava ve vyhlášené Leica Gallery sídlící na newyorské Broadwayi.

Nynější svazek je pátou Kolářovou samostatnou knihou, z toho čtvrtou, již postavil na fotografiích vzniklých ve své rodné Ostravě, aniž to však tentokrát deklaruje název publikace. Je v tom už jistá posedlost, může se to dokonce jevit až jako obsedance, neboť mimo monografii tak opět zůstalo vše ostatní, například snímky nafocené během autorova kanadského pobytu v letech 1968-1973.

Zároveň je to však logické pokračování a vyjádření Kolářova základního životního i uměleckého určení: zkoušet Ostravu zas a znovu, žít v ní, tvořit v ní, zmocnit se jí, čestně ji svým dílem pokořit tak, že drápy toho města ukážu způsobem, jenž svými

Viktor Kolář

Texty Jiří Cieslar, překlad Derek Paton. Torst, Praha 2002, 144 stran, náklad a cena neuvedeny, prodává se za 299 korun.

uměleckými kvalitami severomoravskou metropoli suverénně přesáhne. Tudíž být v Ostravě, ale i nebýt - být s ní svázán, a přitom ujíždět z ní; doslova i v přeneseném smyslu. Jedině proto Kolář vydržel Ostravu fotografovat nějakých čtyřicet let a nikdy se nepropadl do regionalismu.

Když měl pro paperback v edici FotoTorst Viktor Kolář vybrat necelou stovku snímků, znovu tedy rozehrál své ústřední téma. Skutečně bilancující monografie by musela vyhlížet jinak; například by v ní nesměla být obrazově opomenuta zmíněná kanadská etapa či pražský soubor Malá Strana, který knižně vyšel v roce 1993.

Kolářova ostravská variace ročník 2002 byla komponována za okolností asi nejpříznivějších a nejsvobodnějších. Polovina 80. let, kdy připravil první ostravskou knihu, byl úplně jiný čas, a navíc měl fotograf tehdy teprve vytvořit řadu vynikajících snímků. O deset let později poskytl ostravský magistrát grant na vydání publikace Ostrava - obležené město, v níž se Kolářovy snímky spojily s básněmi Jaroslava Žily. Vyznění této „zakázky“ se nelíbilo představitelům města; prý je to ponurý, nepravdivý, neboť neúplný obraz Ostravy.

Podstatnější je, že Kolář zde na několika místech ustoupil od existenciálních sond k dodatkové krajinomalbě. Řada záběrů z Ostravy - obleženého města je přítomna i v torstovském svazku, ovšem nacházejí se tu ve zcela jiném kontextu. Běží o koncentrovanou, žádnými mimouměleckými ohledy nerušenou skladbu, v níž se organicky prolínají záběry vzniklé v 60. letech až se snímky současnými, z posledních roků, jimiž Viktor Kolář i nadále popírá ono Koudelkovo tvrzení o fotografické smrti před čtyřicítkou.

Literními chybami bohužel poznamenaný úvodní text filmového a literárního kritika Jiřího Cieslara svými vhledy do gest Kolářových Ostravanů citlivě a účinně předznamenává atmosféru a smysl souboru. Nebylo by však na škodu důkladněji vřadit protagonistu do fotografických souvislostí. Následný rozhovor s Kolářem pak dokonce do naprostých detailů probírá vznik a atmosféru jediné ze všech těch fotografií, které jsou v knize přítomny! To je typický Cieslar - vždyť kniha jeho portrétů, kritik a esejů vydaná v roce 1996 se jmenovala podle gesta jedné filmové hrdinky Concettino ohlédnutí.

Viktor Kolář - Nedělní vlak do Znojma. Fotografie z knihy Viktor Kolář.

Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář.

Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář.

Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář.

Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář.

Viktor Kolář - Ostrová. Fotografie z knihy Viktor Kolář.

Viktor Kolář - Ostrava - Paskov. Fotografie z knihy Viktor Kolář.

Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář.

Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář.

Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář.

Obal knihy Viktor Kolář.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrátor a karikaturista Vladimír Renčín (1941 - 2017) je autorem tisícovek...
OBRAZEM: 50 vtipů Vladimíra Renčína. Zavzpomínejte na karikaturistu

Kreslíř Vladimír Renčín, který ve věku 75 let zemřel, přispíval svými kreslenými vtipy roky také do deníku MF DNES. Přinášíme z archivu padesát jeho oblíbených...  celý článek

Světoznámý malíř a grafik Dimitrij Kadrnožka ve svém podkrovním ateliéru v...
STAŘÍ MISTŘI: Malíře pocitů a erotiky Kadrnožku měli za agenta CIA i StB

Malíř Dimitrij Kadrnožka se měl původně stát farářem, ale z jezuitského lycea ho pro drzost vyhodili. Syn hrdiny od Zborova za války pomáhal v protinacistickém...  celý článek

Výstava Zákon cesty čínského umělce Aj Wej-weje v pražské Národní galerii (16....
Výstavy Richtera a Skály hlásí 100 tisíc návštěvníků. Aj Wej-wej má 30

Výstavám Gerharda Richtera a Františka Skály se nadmíru daří, hlásí pražská Národní galerie. Dohromady je vidělo už téměř sto tisíc návštěvníků. Aby výstavy...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Nástrojař

Grafton Recruitment Praha
Ústecký kraj
nabízený plat: 20 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.