Oratorium, v němž křičí rowdies

V chrámu sv. Víta na Pražském hradě dnes vpodvečer poprvé zazní oratorium Juda Makabejský. Jeho autorka Sylvie Bodorová, která patří k nejznámějším soudobým českým skladatelům střední generace, je zkomponovala na objednávku festivalu Pražské jaro. "Před třemi lety mě oslovil jeho ředitel Oleg Podgorný. Po jeho nečekaném úmrtí jsme na přípravě pokračovali s novým vedením," říká Bodorová.

Dějinným pozadím událostí, které se odehrávají v šedesátých letech druhého století před n. l., je židovské povstání vedené Judou Makabejským proti Seleukovcům. K jeho největším triumfům patřilo dobytí a znovuvysvěcení předtím vypleněného jeruzalémského chrámu. Na paměť této události slaví Židé dodnes svátek světel - chanuku.

Stejný biblický příběh, starý 2200 let, už kdysi zaujal barokního velikána Georga Friedricha Händela, který jej zhudebnil rovněž ve formě oratoria. Bodorová ovšem slavnému předchůdci nechce dělat konkurenci. "I kdybych ho chtěla napodobit, nemohu uspět. Můj pohled je pohledem člověka, který žije několik set let po Händelovi, má za sebou dvacáté století, holocaust, zkrátka úplně jiné zkušenosti. Zatímco Händel pojal Judu jako symbol, já jsem se pokusila látku zpsychologizovat - zaujal mě motiv zla a boje se zlem, věčné dilema, zda se mu poddat, nebo se vzepřít," zdůrazňuje autorka. Na rozdíl od Händela si také sama napsala libreto (podle nového ekumenického překladu bible z roku 1985) a z Judova příběhu zvolila kratší historický úsek.

"Oproti Händelovi, který se držel historické rekonstrukce, jsem do skladby začlenila vícero časových rovin," vysvětluje Bodorová. Nepůjde prý ani tak o plynulé epické vyprávění jako spíš o dramatickou koláž složenou z nejrůznějších žánrově stylových obrazů. "Tak třeba pro scénu drancování jeruzalémského chrámu jsem použila skandování současných fotbalových rowdies," pokračuje Bodorová. Svůj styl však nechce přesně vymezovat. "Nemám ráda, když se mluví na jedné straně o avantgardě a na druhé o tradičním stylu. Nejdůležitější je oslovit posluchače," soudí Bodorová.

Právě s ohledem na diváky se pokusila přizpůsobit Judu nejen architektuře svatovítské katedrály, ale i její "doznívající" akustice. "Snažila jsem se s tímto problémem bojovat a celé prostředí maximálně využít," ujišťuje. Skladba, která zazní ještě v pátek a poté znova v červnu na festivalu Smetanova Litomyšl, vyžaduje několik sólistů a recitátorů. Hlavní, mluvenou roli Judy ztvární David Prachař, dále se představí herci Pavel Landovský, Eva Salzmannová a Otakar Brousek, pěveckých partů se ujali Gabriela Beňačková, Ivan Kusnjer a Aleš Briscein. Rozměrný orchestrální a sborový aparát bude koordinovat dirigent Vladimír Válek. Právě skutečnost, že dopředu zná interprety, je podle Bodorové jednou z výhod práce na objednávku.

Do šuplíku ostatně nepíše vůbec - což však není v rozporu s tvůrčí svobodou. "Objednávka vám sama o sobě dává svobodu - můžete, ale nemusíte ji přijmout."

Skladatelka Sylvie Bodorová.

,