Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprávněné ovace pro tenoristu Villazóna

  5:34aktualizováno  5:34
Říká se, že špičkovému herci stačí jeden metr čtvereční a jedna vášeň. Mexický tenorista Rolando Villazón skutečně nepotřebuje mnoho, aby jedinečně ztvárnil venkovana, básníka či hrdinu.

Rolando Villazón | foto: Ana Bloom © Virgin Classics

Stačí mu místečko vedle dirigentského stupínku... Jako chameleon se měnil už při svém triumfálním pražském debutu před rokem a půl. V přeplněné Smetanově síni, v níž zasedl i prezident Václav Klaus, si znovu vysloužil mohutné ovace.

Villazón svůj nový program rozdělil na dva tematické celky: do první části zařadil operní árie, z druhé nakonec vypustil původně zařazená čísla z Werthera a Tosky a celou ji věnoval španělským zarzuelám ze svého nejnovějšího alba. Takto upravený program nepostrádal logiku.

Komunikátor tělem duší
Villazón má mocné zbraně, které z něj činí výjimečně komplexního umělce: nádherný temný hlas, výbornou techniku, inteligenci, herecké nadání, temperament a obrovský dar komunikace. Seriózně, bez jakýchkoli manýr podá a odliší každou árii, udělá z ní mikrodrama, které dokáže stupňovat až k drásavosti, přitom vokálně stále ukázněně.

Čistota, jemnost a nesmělá zamilovanost naivního venkovského chlapce zakoukaného do mladé statkářky se zrcadlila v úvodní árii Nemorina z Donizettiho Nápoje lásky. Bouřlivá vášeň naopak planula z vyznání básníka Lenského z Čajkovského Evžena Oněgina – tento výstup z prvního dějství, v němž Lenský vyznává lásku Olze, nezaznívá na koncertech tak často jako Lenského árie před osudovým soubojem.

Villazón se prozpíval doslova až na dřeň duše: žádný div, že takhle prchlivý Lenský nezná v lásce kompromisy a domnělému rivalovi později klidně hodí rukavici. Zase z jiného světa byla árie Rudolfa z Verdiho Luisy Millerové anebo Polyeucta z Gounodovy zapomenuté stejnojmenné opery, oživované příležitostně jen jednou árií římského aristokrata obětujícího se pro křesťanskou víru.

Druhá polovina koncertu, vyhrazená zarzuele, svébytnému španělskému příspěvku do dějin hudebního divadla, by mohla být považována za odlehčenou – koneckonců zarzuela je cosi jako odnož operety. Jenže Villazón, který o přestávce vyměnil černé sako za červené, dokázal, že i k tomuto žánru se dá – a musí – přistupovat seriózně a opravdově. Ukázky z dílny skladatelů Josého Serrana, Reveriana Soutulla, Juana Verta a Pabla Sorozábala přednesl s nemenším zápalem, vážností a dramatickou silou jako árie z klasických oper.

Růže pro dámy
Uzdu svému chytrému komediantství Villazón popustil v přídavcích, ve slavné písni Granada a především v neapolské kanzonetě Funiculi Funicula. Tu navíc přizdobil hereckou etudou u stojanu s notami, kdy předstíral, že se teprve učí.

A pak už přišla záplava květin, před níž se Villazón schovával za dirigenta Daniela Callegariho. Nenuceně rozdával růže dámám v orchestru i v první řadě hlediště a nakonec nabídl rámě houslistce na pozici koncertního mistra a odvedl ji spolu s orchestrem do zákulisí.

Pražská komorní filharmonie poskytla o nic méně, ale také o nic více než standardní doprovod – nevyvarovala se některých nepřesností, třeba v úvodní předehře k Verdiho Síle osudu.

Je báječné, že u nás vůbec můžeme slyšet Villazóna, aspoň na koncertech. Ještě báječnější bude, až ho – spolu s rovnocennými kolegy – uvidíme na jevišti v operní inscenaci. Tam patří celou svou bytostí.

Rolando Villazón
Smetanova síň Obecního domu, Praha. Doprovázela Pražská komorní filharmonie, dirigent Daniele Callegari. Pořádala agentura Panart.
Hodnocení MF DNES: 80%

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kapela Hentai Corporation
VIDEO: Hentai Corporation natočili klip v restauraci čtvrté cenové

Zvětralá a rozlitá piva či nevynesené popelníky tvoří kulisu klipu k písni Synthetic Limits (of Blossoming Omnipotence), který kapela Hentai Corporation vydává...  celý článek

Zpěvačka Eva Matějovská
VIDEO: Zpěvačka se ocitla V pohádkách, singl produkoval basák z Chinaski

Zpěvačka Eva Matějovská přichází se singlem V pohádkách, jehož produkce se ujal Ondřej Škoch z kapely Chinaski a platforma Music Cluster pomáhající mladým...  celý článek

Jaromír Nohavica (O2 arena, Praha, 19. října 2017)
RECENZE: Nohavica opět na dosah dokonalosti, halu rozezpíval protestsongem

Jaromír Nohavica, Robert Kuśmierski a Pavel Plánka. V podstatě akustické trio muzikantů si ve čtvrtek podle očekávání podmanilo pražskou O2 arenu. Ostravský...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.