Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Bůh mluví se světem prostřednictvím filozofujících opilých

  16:54aktualizováno  16:54
Muž lže ženě, žena muži, děti rodičům, rodiče dětem, podřízení nadřízeným, politici voličům, kněží farníkům, farníci svýmu Bohu. A jenom Bůh nikomu nelže, protože mu je u prd..., co si o něm kdo myslí.

Záběr z inscenace Vyrypajevovy hry Opilí v Divadle v Celetné | foto: Martin Svoboda

Řízná anotace hry, kterou v pražském Divadle v Celetné uvedl zdejší spolek Kašpar, na pódiu skutečně zazní a asi nejlépe vystihuje, o čem kus Opilí v režii Marka Němce je.

Současný ruský autor Ivan Vyrypajev, jehož tvorbu kritici řadí do hnutí novaja drama, v něm před diváka postavil různorodou čtveřici skupinek prožívajících své noční veselí ve stejném městě. Každá sestava se na tah vydala z jiného důvodu, všichni však mají společné to, že v nich velké množství alkoholu vedle opilosti vyvolalo i potřebu trochu si zafilozofovat. Setkáváme se tak s náhodnou dvojicí, jež před zastávkou skončila v obrovské louži, dvěma staršími páry vyříkávajícími si dávnou nevěru, rozjařenou skupinku mladíků na rozlučce se svobodou a jedním čerstvě vyřešeným milostným trojúhelníkem.

Fotogalerie

Na pódiu se vystřídá celkem čtrnáct herců, všichni halasící a potácející se v opilosti. Ač se po prvních příbězích může zdát, že je jejich zdánlivé blábolení až nepříjemné, postupně začíná divákovi docházet, že autor sleduje komplexnější příběh.

V další části představení se totiž jednotlivé skupinky promíchají a vše tak nějak začíná dávat smysl. Bůh mluví se světem prostřednictvím opilých, zazní ve změti nářků, návalů upřímnosti či neodkladných pocitů, že teď je pravá chvíle změnit svět i sebe.

Jednotlivé scény jsou samozřejmě různě poutavé, divácky nejvděčnější je sestava mladých s oddávajícím Matoušem Rumlem, který má přece bratra katolického kněze. Klíč ke hře se však objeví až v předposledním obraze, je jím překvapivý monolog postavy ztvárněné Martinem Hofmannem.

Opilí

Divadlo v Celetné

premiéra 30. září 2016

režie: Marek Němec

hrají: Tereza Rumlová, Adrian Jastraban, Martina Prášilová, Eliška Boušková, Martin Hofmann, Jiří Wohanka, Milena Steinmasslová, Pavel Lagner, Diana Toniková, Aleš Petráš, Matouš Ruml, Václav Jakoubek / Daniel Ondráček, Petr Lněnička, Barbara Lukešová

Hodnocení­: 75%

I když je dvouhodinové, intenzivní a dialogy nabité představení náročné, neztrácí divák díky gradující provázanosti pozornost. Tu si režie vedle autentických výkonů celého ansámblu získává i drobnými vtípky v podobě nakloněné lampy či měnících se reklamních poutačů na zastávce.

Navíc může diváka hřát jistota, že se aspoň jedna dlouhá noc obejde bez ranní kocoviny.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Karel Heřmánek ml.
VIDEO: Jako Trainspotting. Hodně černá komedie, láká Heřmánek na Prádlo

After the End se jmenuje novinka, kterou v pražském Divadle Na prádle nastudoval česko-anglický soubor Prague Shakespeare Company. V jediných dvou rolích se...  celý článek

Eliška Balzerová
Nádherných dvacet let, loučí se Balzerová s Divadlem na Fidlovačce

Náhlý červnový odchod Elišky Balzerové z jejího domovského Divadla Na Fidlovačce veřejnost překvapil. „Už to přebolelo, rány zhojeny,“ komentuje svůj...  celý článek

Záběr z loutkového představení Blátem po hlavě
RECENZE: Nepitelné pivo Bláto, syrečky a kůň vzdali hold loutkářství

O mouchách, o lidech, o koních, o pivu, o těžkém vzduchu. O tom všem hraje královéhradecké Divadlo Drak ve své nejnovější loutkové inscenaci, kterou připravilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.