„Vyzýváme ředitele Jana Buriana, aby bez zbytečného odkladu požádal ministra kultury Lubomíra Zaorálka o vyhlášení transparentního výběrového řízení na ředitele Národního divadla,“ uvedly odborové organizace Opery Národního divadla a Státní opery.
Odboráři na konci jara adresovali Janu Burianovi otevřený dopis, kde ho vedle dalšího žádali o vysvětlení nástupu nového operního uměleckého ředitele Pera Boyea Hansena. Burian jim následně odpověděl, což ale odboráře neuspokojilo a vyhlásili stávkovou pohotovost. Zaměstnanci obou oper, kteří s pohotovostí souhlasí, tak nosí bílou stužku.
„Pan ředitel Burian ve své reakci uvedl, že naše stávková pohotovost plyne z neznalosti a hloupého úmyslu. Co si z toho mohu vzíti? Sociální partner je panem ředitelem považován za lháře a hlupáka? Pan ředitel se ani jednou neobtěžoval, aby s námi navázal kontakt a situaci řešil,“ uvedl předseda odborového svazu profesionálních zpěváků Jakub Hrubý.
Odboráři nyní poukazují i na netransparentnost mandátu samotného ředitele Národního divadla. Loni mu jej tehdejší ministr kultury Antonín Staněk prodloužil o dalších šest let na základě doporučení garanční rady. „Mandát byl před rokem prodloužen o šest let bez výběrového řízení, rok před skončením mandátu a bez řádně zpracované koncepce. Můžeme si o tom každý myslet co chceme, jmenování je zastřeno výrazným uspěcháním,“ řekl Hrubý.
Odborové organizace v oficiálním vyjádření k působení Buriana uvádějí, že Národní divadlo „je již šestým rokem destabilizováno“ právě pro absenci výběrového řízení. Žádají jej proto o to, aby sám ředitel požádal současného ministra kultury Lubomíra Zaorálka o vyhlášení výběrového řízení na pozici ředitele Národního divadla.
„Neodpustím si poznámku ohledně diskuze vypsání výběrového řízení na ředitele Národní galerie. Ministerstvo, odborníci i veřejnost se shodnou, že řízení musí být vypsáno s péčí. Myšlenka, že by vedení Národní galerie bylo vypsáno bez výběrového řízení, by vyzněla jako absurdita,“ řekl ještě Hrubý.
„Operní sbor si nemá co diktovat“
„Národní divadlo si zaslouží jasné směřování. Zaslouží si sebevědomého ředitele, který vyhrál výběrové řízení,“ zaznělo ještě na tiskové konferenci. Odbory dávají Burianovi sto dní, aby ministra oslovil. Jak budou dále postupovat, pokud jim ředitel nevyhoví, Hrubý specifikovat nechtěl. „Stužky jsou první krok, tiché upozornění na to, co se děje. Další kroky máme promyšlené, ale nechceme, aby to odnášeli diváci,“ uvedl.
S problémy svých kolegů z opery nechtějí být spojováni zástupci Činohry ani Baletu Národního divadla. Odmítli prohlášení části odborů o krizi v celém Národním divadle, upozorňuje ČTK. „Soubor činohry nesouhlasí s odbory operního sboru. Operní sbor nemá co diktovat ministrovi kultury, kdo bude vést Národní divadlo,“ uvedl předseda odborů Činohry Jiří Štěpnička.
Norský divadelní režisér Per Boye Hansen se ujal funkce uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery 1. srpna. Oznámení jeho nástupu vyvolalo už dříve kritiku odborových organizací zastupujících zaměstnance Opery ND a SO, mimo jiné údajně proto, že umělci neznají jeho koncepci. Uměleckou koncepci Hansena divadlo zveřejnilo už v únoru na svém webu.
Reakce ředitele ND Jana BurianaByl jsem řádně jmenován na druhé funkční období, v souladu s interní směrnicí ministerstva kultury, která umožňuje prodloužení mandátu na základě evaluace a doporučení odborníků. Jde o obvyklou praxi. Ve většině ostatních resortních příspěvkových organizací jsou ostatně ředitelé jmenováni na dobu neurčitou. Jde stále o stejnou - jednoduchou, ale principiální otázku: jestli smí ministr kultury jmenovat po poradě se svým odborným poradním orgánem a v souladu s interní směrnicí ředitele Národního divadla, nebo jestli je toto jmenování podmíněno souhlasem vedení některých odborových organizací. V květnu jsem obdržel dopis od zaměstnanců se souborem otázek, který jsem obsáhle zodpověděl. V červnu byla vyhlášena stávková pohotovost operních odborů proti jmenování Per Boye Hansena uměleckým ředitelem Opery. Dnes je požadován konkurz na mou pozici. Nic takového se v dopise zaměstnanců neobjevilo. O co tedy jde opravdu? S odborovými organizacemi se scházíme pravidelně, v minulé sezoně se uskutečnilo devět jednání vedení Národního divadla s předsedy odborových organizací. Naposledy jsme se sešli včera za účasti náměstkyně ministra kultury, které byl ale na jednání zástupci odborových organizací přístup odepřen. O nových požadavcích se však dozvídáme z médií. Zjevně tedy nejde o snahu řešit nějaký problém, ale o další pokus poškodit Národní divadlo. Odborové organizace mají v Kolektivní smlouvě dostatek nástrojů, jak řešit spory, aniž by byla nutná zbytečná mediální kampaň. |