A to ne ledajakou, nýbrž rovnou jadernou. S tématem přišel americký svérázný skladatel John Adams, který ve své opeře ztvárnil vývoj jaderné bomby v rámci Projektu Manhattan a následný zkušební výbuch v poušti Nového Mexika krátce před svržením skutečných bomb na Hirošimu a Nagasaki v srpnu roku 1945.
Děj je pojat jako série konfliktů, které řeší J. Robert Oppenheimer při dohledu nad projektem.
Americká média uvedla, že dílo v délce dvou a půl hodin s názvem Doctor Atomic je horkou novinkou světové opery, kterou uvedla sanfranciská opera.
Očekávání bylo o to napjatější, oč kontroverznější byla autorova předchozí tvorba. Ta zahrnuje mimo jiných opery s názvem Nixon v Číně a Klinghofferova smrt, přičemž druhé dílo pojednávající o únosu italské výletní lodi Achille Lauro vyvolalo odpor Palestinců i židovských skupin.
Adams přitom popírá, že by skládal "politickou operu", ale připouští, že nálepku "politická" lidé odvozují z faktu, že jde o témata současného amerického života.
"Osobně mě překvapuje, že tohle nedělá víc autorů. Kdybych byl filmař nebo spisovatel, určitě by se to ode mě očekávalo," citovala agentura Reuters Adamsovo vysvětlení.
Žádná klasická opera
Připustil, že očekává smíšené reakce, protože milovníci opery jsou zvyklí hledět na jevišti na známé pěvce ve známých, klasických dílech skladatelů jako Puccini, Straus, Mozart nebo Verdi.
"Doctor Atomic, který má pobídnout lidi k zamyšlení nad hrozbou jaderných zbraní, není rozhodně operní klasikou," uvedl Adams.
Osmapadesátiletý autor pracoval na díle pět let a spatřoval v něm šanci, jak se vyslovit k tomuto emotivně vysoce nabitému a explozivnímu tématu.
"Vyrůstal jsem v nejhorším období studené války. Moje první vzpomínky patří možnosti jaderné války s Ruskem a neustálé zkoušení úniků do krytů ve škole, abychom nacvičili, co dělat, kdyby bomba skutečně spadla," řekl Adams.
"Když mi generální ředitelka Sanfranciské opery Pamela Rosenbergová navrhla tento příběh, uvědomil jsem si, že je to něco, co se přesně shoduje s tím, co mě znepokojovalo jako umělce a jako člověka," uvedl.
Libreto k opeře složil ředitel Peter Sellars, Adamsův dlouholetý spolupracovník. Využil přitom neobvyklé zdroje. Tak například pěvecký chór zpívá text odtajněných vládních dokumentů, které spojuje s básněmi Muriela Rukeysera, Baudelaira a s
hinduistickými poémami.