Pražský filharmonický sbor účinkoval i v programu pro děti.

Pražský filharmonický sbor účinkoval i v programu pro děti. | foto: Martina Kritznerová

Opera na Bodamském jezeře je věda, ale sbor do vody nemusí

  • 1
Opera se v létě často hraje pod širým nebem, ale jezero rozhodně nebývá obvyklým jevištěm. Nicméně jeden z nejznámějších letních festivalů, jenž se koná v rakouském Bregenzu, hraje na scéně umístěné přímo na Bodamském jezeře.

Opera se v létě často hraje pod širým nebem, ale jezero rozhodně nebývá obvyklým jevištěm. Nicméně jeden z nejznámějších letních festivalů, jenž se koná v rakouském Bregenzu, hraje na scéně umístěné přímo na Bodamském jezeře.

Jeho produkce se pyšní monumentální výpravou a různými efekty. Od roku 2010 se na nich pravidelně podílí i Pražský filharmonický sbor, který už má letos za sebou 24 představení Mozartovy Kouzelné flétny. Pět jich ještě zbývá. „Vystupovat na jezerní scéně je náročné. Sólisté mají mikroporty, musí pozorně sledovat dirigenta, kterého vidí na velkých obrazovkách, a poslouchat zvuk orchestru z obrovských reproduktorů. Hrají v často ne zrovna ideálních povětrnostních podmínkách. Občas dokonce vlezou do vody,“ popisuje sbormistr Lukáš Vasilek.

Volna moc nezbývá

Jeho vlastní svěřenci to mají jen o něco snadnější. „Sbor je spolu s orchestrem v nedalekém divadle a zvuk obou těles se živě přenáší na jezerní scénu. V závěru však vstupuje do hlediště a finále zpívá mezi lidmi,“ dodává. Navíc je nutno zajistit souhru - a to je věda. „Dohromady se dává zpěv, herecká akce, zvuk, světla a technika. V Bregenzu však mají velmi zkušený tým,“ pochvaluje si sbormistr.

Když prší, nastupuje mokrá varianta. „Představení se pak přesouvá do festivalového divadla, kam se vejde pouze 1 500 posluchačů, zatímco venkovní aréna pojme 7 000 lidí. Takže operu pak vyslechnou jen diváci s lístky nejvyšší kategorie. Letos se to přihodilo zatím jen jednou, což je vlastně zázrak,“ dodává Vasilek.

Pracovní program má sbor nabitý, podílí se totiž i na dalších projektech, které se hrají na různých místech Bregenzu pod střechou a jimiž festivalová dramaturgie vyvažuje okázalou show na jezeře. Například ve čtvrtek se koná světová premiéra opery Trans-Maghreb skladatele Petera Herberta. Pojednává o skupině rakouských dělníků, která uvázne v Libyi v době povstání proti diktátoru Kaddáfímu. Kromě toho sbor účinkoval v programu pro rodiny s dětmi a provedl i Brittenovo Válečné requiem.

Krás rakouské přírody si tak čeští zpěváci neužijí. „Hory jsou odsud kousek, ale je to naše nejnáročnější zahraniční angažmá, takže volna moc nezbývá,“ podotýká Vasilek.