Odpovědi Ondřeje Soukupa najdete zdeNa dotazy odpovídal v úterý 17. května
|
"Do hudby jsem se zbláznil v pubertě," píše Soukup v bookletu nového výběru, na nějž vybíral skladby ze dne a půl své hudby. "Skladatel pro mě byl tehdy jakási prehistorická bezpohlavní améba, což byl výsledek hodin hudební výchovy na základní škole," přiznává se.
Z dráhy člena klasického orchestru, o níž vážně uvažoval, ho ale nakonec svedl bigbít. Nejprve se nechal ovlivnit jazzem, později se orientoval na písňovou tvorbu. Sen o filmové hudbě si splnil v roce 1984, kdy napsal party pro Olmerův snímek Druhý tah pěšcem.
DVAKRÁT SE SYNEM. Nejprve v Jugoslávii (1985), pak na snímku Jakuba Ludvíka
Platinum Collection se tak vrací ke všem zmíněným polohám. Disk s číslem jedna obsahuje písně napsané nejen pro Lucii Bílou, ale i pro Jiřího Korna (Miss Moskva, Ještě tě mám plnou náruč), Karla Gotta i Petru Janů.
Jednou z rarit je skladba Hledá se Méďa Béďa. Nazpívaly ji Bezinky. "Kuriozitou na této písni je, že rytmiku hraje celý tehdejší Pražský výběr," připomíná Soukup. Druhou raritou je pak píseň Sweet 50, která vznikla k padesátinám Jiřího Bartošky. "Den po natáčení musely přijít do studia dvě uklízečky a půl dne se větralo," vzpomíná skladatel na divočejší nahrávání.
Od Johanky k Vratným lahvím
Dvojka mapuje Soukupovu muzikálovou tvorbu, přičemž za zásadní zlom označuje sám oslavenec Johanku z Arku. "Do té doby jsem většinou napsal hudbu a textař ji pak otextoval. Johanku jsem napsal celou na Gábininy texty a od té doby pracuji převážně tímto způsobem," dodává. Kromě Johanky disk obsahuje i melodie z Robina Hooda, Elixíru života, ale i ze Zahrady rajských potěšení.
Třetí CD pak nabízí filmovou hudbu, za níž byl Soukup čtyřikrát nominovaný na Českého lva a dva také získal. Najdete zde práci k filmu Víta Olmera Bony a klid, hlavní píseň z pohádky Nesmrtelná teta i jedinečné Requiem pro panenku. "Výrazný podíl na CD má hudba k filmům Jana Svěráka – Akumulátor I., Kolja, Tmavomodrý svět, Vratné lahve," dodává za vydavatelství EMI Marcela Kočandrlová.
Na závěr alba je zařazena nejnovější hudba pro izraelský film The Intimate Grammar, který byl nedávno oceněn na japonském filmovém festivalu v Tokiu Sakura Grand Prix.