Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oko snad potěší, srdcem nepohne

aktualizováno 
- Osudová láska, která milence krok za krokem přibližuje zmaru politickému i osobnímu - takový je vztah Antonia a Kleopatry ve stejnojmenné Shakespearově hře. Činohra Národního divadla ji uvedla jako poslední premiéru sezony v překladu Martina Hilského a v režii Ivana Rajmonta. Nespornou oporou inscenace je efektní výtvarná podoba. Scénograf Josef Ciller člení prostor na sugestivně nasvícené výseče či panoramatická plátna pomocí výsuvné plošiny v zadní části jeviště a opony na horizontu.
Princip jakýchsi malých "divadel světa" usnadňuje místní i časové přesuny v ději, detailem přibližuje jednotlivé události a zdůrazňuje jejich spektakulární charakter, což vyniká zejména ve scénách intrik a mocenských vzestupů a pádů. Pro okázale divadelní formu inscenace jsou určující i kostýmy Jany Prekové, které mísí egyptskou a římskou inspiraci se současnými prvky. Khaki uniformy jsou doplněny plastovými krunýři brnění a náznakem římské tógy, pozornost přitahují odvážně přiléhavé, někdy dokonale průhledné róby Kleopatry a jejích společnic.
V Rajmontově inscenaci dlouho není hrdinů, ba ani stopy po lidské velikosti. Kleopatra (Eva Salzmannová) s úporností buldočice dobývá statného hřebce Antonia (Boris Rösner), ale také poněkud přisprostle koketuje s eunuchem a laská se se svou společnicí. A v Římě několik žoviálních, intrikujících pánů hraje se šampaňským v ruce své mocenské hry. Uměřený stratég Caesar Octavius (Pavel Kříž) opečovává s něhou až incestní svou sestru (Taťjana Medvecká), než ji ve státním zájmu svěří jako manželku svému spoluvládci - a vyhlášenému děvkaři - Antoniovi. Jen "nižší šarže" tuší zkázu.
Ironický osten mířící na současnost a všeobecný úpadek mravů, nebo interpretační schválnost? Pro herce je to poloha docela pohodlná, neboť umožňuje nezávaznou ležérnost - možné je cokoliv. Pro diváky to má jednu vadu: všechno je příliš jednoduché a zjevné. Navíc přes všechna odhalená ňadra a sahání do rozkroku inscenaci "nejerotičtější Shakespearovy hry" (jak ji charakterizuje autor překladu Martin Hilský) chybí erotika. Možná i trochu vkusu.
Antoniovy vojenské porážky a beznadějná touha po vítězství jsou dramatickým lámáním chleba. Voják, který ho zradil, se protrpí ke statečnému účtování (Enobarbus - Jiří Štěpnička). Kleopatrou zrazený vojevůdce bojuje své hořkosměšné bitvy mezi vášní, vojenskou ctí a strachem. Jsou ojedinělá místa, při nichž zamrazí. Přesto je příliš dlouhé toto finální umírání, které se už z bahna přízemnosti nedokáže zvednout k dramatickým výškám.

William Shakespeare: Antonius a Kleopatra
Národní divadlo Praha

překlad Martin Hilský
režie Ivan Rajmont
scéna Josef Ciller j. h.
kostýmy Jana Preková j. h.
hudba Miki Jelínek

Premiéra 12. června

Autor:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

ANKETA: Následuje přestávka. Je to pro vás přežitek, nebo nutnost?

Opona jako symbol divadelní přestávky

Jsou ještě kina, kde se diváci dočkají přestávky během projekce? A co koncerty v halách? A jak si s přestávkou v dnešní...

Děti okupantů? Turisté v kožichu? V Arše řeší vztah k dnešním „Rusákům“

Záběr z představení Rusáci?

Jak se mladí Rusové žijící v Česku vyrovnávají s naším historickým komplexem? Jak vnímají vlastní minulost? I tyto...

OBRAZEM: Nový cirkus a Tycho de Brahe. Patnáctá Letní Letná začala

Záběr ze slavnostního zahájení 15. Letní Letné, které neslo název De Nova...

Už patnáctý ročník festivalu Letní Letná zahájilo ve středu večer speciální představení De Nova Stella. Odstartovala...

Najdete na iDNES.cz