Václav Havel s knižním vydáním divadelní hry Odcházení

Václav Havel s knižním vydáním divadelní hry Odcházení - Praha (7. listopadu 2007) | foto: MF DNES

Odcházení aneb Havlovo putování po divadlech

  • 3
Málokdy se divadlo dostane na titulní stránky novin. Existuje však něco jako magické heslo, otevírající přístup na výsluní předních stran. Zní: manželé Havlovi.

Rok 2006 přinesl návrat Dagmar Havlové k herecké kariéře. Na scénu se s úspěchem vrátila rolí Kathleen Brackishové ve hře Chvíle pravdy v pražském Divadle na Vinohradech a další role budou následovat: v únoru 2008 Raněvská v Čechovově Višňovém sadu, na konci sezony Irena ve hře Odcházení, kterou napsal její manžel Václav Havel.

Letošek patří právě jemu. V únoru Národní divadlo nastudovalo hru Havlova přítele a světoznámého dramatika Toma Stopparda Rock’n’roll, která vypovídá mimo jiné o českém disentu. Postava jménem Ferdinand, jak napovídá odkaz na literární „pseudonym“ Havla Ferdinand Vaněk, byla inspirována postavou bývalého českého prezidenta.

Nejsledovanější událostí se však stala Havlova nová hra Odcházení. Na počátku byly spekulace: je ještě muž, zatížený společenskými povinnostmi tak jako Havel, schopen napsat po tak dlouhé pauze dramatický text? Pak bylo jasné, že skutečně píše, a okamžitě se začalo spekulovat, jaká a o čem hra bude.

Havel ji nakonec dokončil během svého pobytu v USA. „V Čechách bych ji nenapsal. Patřím k typu autorů, co potřebují souvislé soustředění,“ uvedl. Jen co se rozkřiklo, že text je hotov, nastala honba za podrobnostmi. O čem to je? Budou ve hře autobiografické rysy?

Ale pravé drama začalo ve chvíli, kdy se o hru začala ucházet divadla. Poměrně rychle vypadlo příliš komorní Divadlo Na zábradlí a premiéru Odcházení avizovalo Národní divadlo. K dohodě nakonec nedošlo – divadlo nepřistoupilo na Havlovy podmínky na obsazení hry, podle nichž měla hlavní ženskou postavu hrát
jeho žena Dagmar, kancléře Viléma Riegra pak Havlův přítel Jan Tříska.

Václav Havel se po nezdaru v Národním divadle dohodl s Divadlem na Vinohradech. Stačily však zhruba dva měsíce a všechno bylo jinak. Divadlo na Vinohradech zase není schopno dostát technickým požadavkům režiséra Davida Radoka, jehož si Havel vybral. A začalo třetí kolo – jednání s pražským divadlem Archa. Vzejde z něj premiéra?

Knižně ve dvou verzích
Ten, kdo se chce se hrou seznámit, má možnost text si přečíst. A to hned ve dvou vydáních. První vyšlo na začátku listopadu, druhé je na trhu teprve pár dnů. Nestává se, aby na sebe knižní vydání hry strhlo pozornost.

Ovšem s Havlem je to jiné a kritiky na Odcházení napsala drtivá většina periodik, která se alespoň částečně zabývají kulturou, i řada blogerů. Odcházení je,
i oproštěno od mediální bubliny, ještě před premiérou hrou daleko přesahující kontext českého plácku. Překládá se do osmi jazyků a zájem projevují divadla v Evropě i v USA.