Santi Tena: Čtyři smažená kuřata a jeden toust (2007)

Santi Tena: Čtyři smažená kuřata a jeden toust (olej/plátno, 130 x 195 cm, 2007) | foto: České muzeum výtvarných umění

Od nové věcnosti až po průhledná tajemství

V pražském Českém muzeu výtvarných umění v Husově ulici vystavují svá díla Čestmír Suška a hned čtyři španělští malíři.

Za výstavou Čestmíra Sušky, pojmenovanou Průhledné práce, stojí coby kurátor Ivan Neumann. Sochy Čestmíra Sušky jsou stálým dialogem „vně“ a „uvnitř“, jsou vztahem vymezeného, změřeného, uchopitelného a otevřeného, nezadržitelného.

Proudění prostoru, prostupování a vyzařování světla, tajemství, co je uvnitř a co vně, manifestuje v poslední době řada soch z litého skla vznikající v Pelechově u Železného Brodu ve sklárně Zdeňka Lhotského.

Na počátku řady nových skleněných plastik stojí Maska, postmoderní citace oblíbeného motivu moderny, sádrový reliéf ještě z dob studií, ve skle odlitá v roce 2002. Lité sklo, ač velmi hmotné, je tu synonymem nehmotnosti, čiré energie – světla. Má viditelný tvar, ale zároveň jej lomem světla činí nejistým, nekategorickým, matoucím. Sklo přijímá barvy prostředí, je jasné, živé a zároveň tajemné.

Výstava čtyř španělských malířů je součástí širší prezentace výtvarné kultury východního pobřeží Španělska (Levante), zejména Valencie a Cartageny. Jsou zde zastoupeni dva valencijští a dva murcijští malíři, kteří spolupracují jak na domácích, tak zahraničních výstavách.

Z Valencie jsou Joël Mestre (1966) a Santi Tena (1979), z Cartageny Ángel Mateo Charris (1962) a Gonzalo Sicre (1967). Všechny autory spojuje místo narození, místo studia, ale zejména společná Galerie My Name’s Lolita Art ve Valencii.

Malíři zastoupení na výstavě se inspirují jak malbou evropskou, tzv. novou věcností, tak americkou, především dílem Edwarda Hoppera (Ángel Mateo Charris, Joël Mestre). Figurativní program má u každého umělce trochu jinou podobu: od reportážního realismu přes obraznou alegorii až k volné fantazii.

Nechybí ani smysl pro humor a ironii „nových mýtů“. Klasická technika malby umožňuje iluzivní interpretaci nejrůznějších námětů. Autoři se věnují také teorii umění a činnosti literární.

S myšlenkou uspořádat tuto výstavu, jejímiž kurátory jsou Pavel Štěpánek a Jan Kříž, přišla společnost SPAINART v čele se svou prezidentkou Marcelou Klofáčovou. Výstava byla připravena speciálně pro Prahu z děl nejsoučasnějších. Jen výjimečně prezentuje také obrazy starší, které naznačují vývoj nebo jiný významný prvek tvorby uvedených umělců.