Situaci navíc komplikuje mnoho dobových kopií slavného díla, které vlastní přední světové sbírky. Belgický dokumentarista Marc Van Dessel dnes v Praze promítl film o osudu slavného obrazu. Podle názoru tohoto hledače obrazů pochází pražský Žid s kožešinovou čapkou ze sbírky Alfreda Schlosse. Na Desselův podnět požádala Francie před třemi lety Českou republiku o navrácení konfiskátu.
"Jedná-li se opravdu o obraz ze Schlossovy sbírky, rádi ho vrátíme. Zatím, bohužel, jsou v dokumentaci velké mezery," tlumočila na dnešní tiskové konferenci názor ministerstva kultury Dagmar Ševčíková, která Národní galerii vedla před nynějším generálním ředitelem NG Milanem Knížákem. Komise, která posoudí pravost obrazu, bude složena ze dvou francouzských, dvou českých a jednoho nezávislého experta. Film "Žid s kožešinovou čapkou" porovnává pražský obraz a další jemu podobné obrazy s fotografií původního díla ze Schlossovy sbírky a dochází k závěru, že hledaný portrét je v Národní galerii.
Jeho závěry potvrzuje ve filmu také ředitel prestižního Nizozemského institutu pro historii umění Rudolf Ekkart. Schloss, který přišel do Paříže v roce 1873, shromáždil sbírku o 333 obrazech. Po obsazení Francie ji nacisté zabavili. Po válce byla vrácena dědicům jen část obrazů, další se rozptýlily po světě. Francie po ztracených dílech stále pátrá. Důkazem toho, že jde o živou záležitost, je soudní jednání, které se v pátek uskutečnilo v Paříži.
Francouzský prokurátor navrhl trest 18 měsíců podmíněně newyorskému galeristovi Adamu Williamsovi za to, že koupil v aukční síni Christie's obraz nizozemského malíře Franse Halse "Portrét pastora Adriana Tegularia" ukradený ze Schlossovy sbírky. Francouzská policie obraz zabavila při výstavě v Paříži v roce 1990 poté, co jej poznal člen Schlossovy rodiny.
Rembrandt: Artemis, 1634. |
Rembrandt: Autoportrét, 1658. |
Rembrandt: Židovská nevěsta, 1666. |
Rembrandt: Portrét Nicolaese Rutse, 1631. |
Rembrandt: Svatá rodina, 1640. |