Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obecní dům obsadil dobrodružný, paradoxní, nezapomenutelný Bimba

  16:10aktualizováno  16:10
Pod názvem Bimba – Dobrodružství Bohumila Konečného probíhá od pátku v pražském Obecním domě retrospektiva výtvarníka, k němuž se vžilo přízvisko "zapomenutý".

Výstava Bimba - Dobrodružství Bohumila Konečného je otevřena v pražském Obecním domě. | foto: Archiv Jana Hosnedla

Je to nepřesné: hvězda Konečného (1918–1990) totiž v posledních letech strmě stoupá a zájem o jeho bohaté a rozmanité dílo roste. Potvrdila to jak loňská výstava v plzeňském Západočeském muzeu, tak nedávno znovu oživená komiksová Octobriana, k jejímuž zrodu v polovině 60. let kreslíř přispěl. Nynější expozice, která zahrnuje půl století Konečného tvorby, tak není splátkou dluhu, ale především svědectvím – o pronikavém a všetečném duchu umělce, jenž byl ve správný čas na nesprávném místě.

Výtvarník Bohumil Konečný alias BimbaKonečný, jemuž otec přisoudil nelichotivou přezdívku Bimba (italsky holčička), patřil celoživotně do linie populární, masové kultury: po bok Lady, Sekory nebo Buriana. Tedy těch výtvarníků, kteří si záhy našli srozumitelný a chytlavý, a přesto nezaměnitelný rukopis – stejně jako své emblematické figury: Burian pravěké ještěry, Sekora mravence, Lada kocoura. A Bimba?

Možná že nadgenerační slávy uvedeného trojlístku nedosáhl právě proto, že jeho podobně redukovat nelze: s jeho dílem se toho otvírá daleko víc.

Průkopník českého komiksu
V mládí měl vzory v Maroldovi, Ženíškovi, ale i secesním Muchovi a progresivním Kupkovi; fascinovaly jej filmové kovbojky z Divokého západu. Připočteme-li enormní jistotu a přesnost při kresbě rozpohybovaných figur, které mu pod rukou ožívaly s humorem a romantickou dychtivostí, není divu, že se nedlouho po své dvacítce "během několika měsíců vypracoval na špičkového časopiseckého ilustrátora", jak píše v jeho loňské monografii Tomáš Pospiszyl.

Z výstavy Bimba - Dobrodružství Bohumila Konečného

Vděčnými náměty se Bimbovi staly exotismy a dobrodružství – a zůstal jim věrný do konce života. Za války zahájil spolupráci s Jaroslavem Foglarem, pracoval jako reklamní kreslíř u Bati ve Zlíně a vyzkoušel si na svoji dobu jedinečně odvážné pin-up girls, čili obrázky spoře oděných krásek, které si s sebou na daleké cesty brali vojáci a námořníci.

. Kája Saudek

Tento Bohumil Konečný, zcela zapomenut a za života zneuznán, byl génius, který už jen tak nebude. To, co umím, mě naučil on.

Po válce se stal průkopníkem českého komiksu, a to zamilovanou banalitkou Zuzanka a její svět, kterou tiskl na pokračování v časopise Květen. S novým režimem se však Bohumil Konečný dostal do nesnází: jeho ilustrace dobrodružné literatury i komiksové práce přesně zapadly do nového pojetí úpadkových forem umění a jako takové nebyly po osmačtyřicátém roce žádoucí.

Bimba sice přijal roli kreslíře v deníku Práce, snížil se k realizacím propagačních plakátů nebo vývozních kalendářů, v nichž líčil slasti nového režimu, ale na sklonku padesátých let byla jeho situace paradoxní: nadaný výtvarník na vrcholu sil neměl, kde by svůj talent svobodně realizoval. A tak kreslil pro sebe.

Z výstavy Bimba - Dobrodružství Bohumila KonečnéhoJako paralela k oficiální tvorbě tehdy vzniklo několik stovek portrétů, skic a pohybových studií žen, mile lascivních a svůdných obrázků nahotinek, pro něž jako by platila úměra: čím více sterility vládlo ve veřejném prostoru, tím více smyslnosti si dopřával autor v prostoru intimním. Tyto práce snad z celku Bimbova díla dnes žijí a diváky oslovují nejvíc – a otvírají cestu ke kauze Octobriana.

Kauza Octobriana
V polovině šedesátých let Bohumila Konečného oslovil jistý Petr Sadecký, student FAMU a mystifikátor, který z  kreslíře podloudně vylákal desítky obrázků s odvážnými příběhy vnadné ruské hrdinky. Načež s nimi prchl na Západ, kde je prodal jako dílo tajuplné komunity z ukrajinského undergroundu.

Z výstavy Bimba - Dobrodružství Bohumila Konečného

A s mimořádným úspěchem. Což je další paradox, protože pravému autorovi tahle sláva přinesla jen protivné špiclování ze strany režimní policie. Ale nejen z toho důvodu začal Bimba po roce 1968 umělecky uvadat. Další násilné přetržení už dvakrát navazované kariéry neunesl: po slibné druhé polovině 60. let, kdy se vrátil jak ke komiksům, tak ke spolupráci s Foglarem a ilustroval reedice dobrodružných románů Otakara Batličky, nastaly hubené roky.

Z výstavy Bimba - Dobrodružství Bohumila KonečnéhoBimbův génius skomíral na stránkách Ohníčku a Světa motorů, živil se instruktážními obrázky pro příručky sebeobrany; jen ve volné tvorbě zůstával věrný tematice Divokého západu a krajinomalbě. Posledním paradoxem Bimbova života se stala jeho smrt: Bohumil Konečný zemřel pouhé dva měsíce po pádu komunismu.

Jak to u velkých duchů své doby bývá, zhodnocení svého technicky i žánrově pestrého a předjímavého díla se dočkal až po smrti. "Tento Bohumil Konečný, zcela zapomenut a za života zneuznán, byl génius, který už jen tak nebude. To, co umím, mě naučil on," řekl o něm Kája Saudek.

Autor:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Na Slovensku žádají konec výstavy Ringo Čecha. Není to umění, argumentují

František Ringo Čech v ostravské galerii Chagall.

Zaměstnanci Liptovské galerie P. M. Bohúňa se distancovali od výstavy Františka Ringo Čecha, která je zde k vidění od...

Úkryt v horách či masový hrob. Osud nepohodlných v Íránu, odhaluje Harouni

Sním o tom, že je hora stále celá, Shadi Harouni, 2017

Zprávy o Íránu a jeho vlivu chrlí média, obzvlášť v několika posledních měsících téměř nepřetržitě. Přesto o obyčejném...

Dámský klín i zrádné spirály. Zakázaní slovenští umělci vystavují na Kampě

Z výstavy Hommage à Peter Vajda

Letošnímu létu v pražském Museu Kampa bezesporu kraluje britský „fotograf královen“ Cecil Beaton. Přesto se v druhém...

Najdete na iDNES.cz