Létat může každý, chce to jen hodně cvičit, říkají hvězdy Letní Letné

  • 1
Říká se jim létající Francouzi a každý, kdo už je na Letní Letné viděl, ví proč. Členové Compagnie XY totiž skutečně popírají veškeré fyzikální zákony. "Zas tak výjimeční nejsme, prostě jen hodně cvičíme," směje se skromně jeden ze sedmnácti členů souboru Guillaume Sendron.

V představení Le Grand C vyráží publiku dech mimo jiné tím, že zvládá (čistě) zpívat, i když mu na ramenou stojí další tři svalnatci. Číslo, kterému pražské publikum pravidelně dlouze aplauduje, vzniklo podle Sendrona v podstatě mimoděk. Ostatně stejně jako mnoho dalších: představení Compagnie XY se totiž rodí zásadně z experimentování a her.

"Původně jsme si zpívali jen proto, abychom si zpestřili trénink. Byla to zábava. Až pak někdo navrhl, ať z toho uděláme samostatný výstup a začali jsme na tom intenzivně pracovat," říká Sendron s tím, že zpěv pomáhá akrobatům v soustředění. "Je to jakýsi nadstupeň, jiný, ale účinný druh koncentrace, která je při balancování ve výškách velmi potřebná," vysvětluje.

Létající Francouzi: příznačnější přezdívku členové Compagnie XY dostat nemohli.

Když soubor založený před pěti lety žáky a učiteli cirkusové školy vystupoval na Letné minulý týden, hrál se zrovna na nedaleké Spartě fotbalový zápas a tiché, nervy drásající pasáže tak často narušoval pískot ze stadionu.

Ani fotbaloví fanoušci je nevyruší, soustředění je základ

Člověk by řekl, že to muselo artisty vyvést z rovnováhy, ale opak je pravdou. "Pobavilo nás to, bylo to zpestření,"odmítá Guillaumův kolega Antoine Thirion, že by jim fotbalové "vsuvky" jakkoli komplikovaly situaci. "Kdyby nás rozhodily takovéhle maličkosti, padali bychom jako hrušky při každém kýchnutí z publika. Umět se soustředit na výkon je naprostý základ, jinak bychom se nemohli cítit bezpečně." 

Letní Letná 2011 - členové Compagnie XY poskytují rozhovor
Letní Letná 2011 - členové Compagnie XY poskytují rozhovor

Antoine a Antoine: dvě ze sedmnácti opor souboru, který nezná termín sólista.

Slovo "bezpečně" zní při pohledu ke stropu, odkud se artisté vrhají do náruče partnerů na zemi, trochu nepatřičně. "Musíme si zkrátka věřit – proto také trénujeme čtyři hodiny denně pořád dokola," tvrdí Sendron a jeho kolega na papírcích popsaných jmény artistů a názvy figur ukazuje, jak se cvičí variabilita. V Compagnie XY je totiž důležité, aby každý uměl pokud možno všechno.

"Když se někdo zraní nebo prostě nemůže vystupovat, musí být nahraditelný. Já se sice specializuji na zvedání a podpírání, ale musím být schopný vrhnout se z výšky na zem nebo naopak šplhat do nejvyšších 'pater'," přikyvuje Sendron a Thirion dodává, že o úspěchu výsledku rozhodují i takové detaily, jako je rozdílný způsob držení rukou.

30. srpna 2011

"Akrobacie hodně pracuje s intuicí a pocity, člověk musí mít vše dokonale osahané. Stačí, když se vymění jisticí dvojice, a už doskakujete na úplně jiný 'podklad'. Znát se navzájem ve všech situacích a polohách je nezbytnost," říká.

Někdy padáme schválně

I rozložitý Sendron, který svou konstitucí připomíná spíš železného muže z pouti než mrštného artistu, se  tak občas ocitne na ramenou o dost křehčích kolegů, ba někdy dokonce i kolegyň. "Když jsem se na ně měl spolehnout poprvé, byl jsem trochu nervózní, ale pomohlo, že vím, jak to funguje 'dole'. Že mě spolehlivě udrží, i když jsem taková vazba, protože přesně vědí jak," směje se.

Občas se stane, že se některý prvek nepovede, ale to podle producenta a spoluautora Le Grand C Antoina Billauda není žádná tragédie.

Letní Letná 2011: z představení Le Grand C souboru Compagnie XY
Letní Letná 2011: z představení Le Grand C souboru Compagnie XY

"Není to zas až taková dřina," shodují se členové Compagnie XY. A představení, na které trénují čtyři hodiny denně, berou jako hru.

"Myslím, že každá chyba představení polidšťuje. Publikum vidí, že jsme lidi z masa a kostí, ne dokonalý stroj. Když někdo něco zkazí, jede se dál a má od všech o to větší podporu," říká s tím, že občas někdo "zachybuje" jen tak, na oko. "Diváci pak víc povzbuzují a navíc mají pocit opravdového nebezpečí, což samozřejmě zvyšuje atraktivitu představení," podotýká.

Putyka a mistři

A co čeká Compagnie XY v nejbližších dnech? Nejprve dohrají na Letné – vystupují do posledního dne festivalu, tedy do 4. září. A už prý mají nápad na další show. Ta by ale byla pro 24 členů, což znamená mimo jiné sehnat další talenty.

"To není nikdy snadné. Nováčci musí vyhovovat nejen technicky, ale i lidsky: těžko budete padat do náruče někomu, komu úplně nevěříte. Navíc spolu žijeme intenzivně i několik měsíců v roce – nejen na turné, ale i při samotném zkoušení, při kterém se na čtyři měsíce zavřeme do jednoho prostoru a pracujeme," podotýká Billaud, podle kterého je na Compagnie XY nejcennější právě její jednota.

Z letenského zákulisí Compagnie XY: pohoda, klid a levandule. A nová generace, která se souborem jednou bude vystupovat.

 "Nejsme soubor složený ze sedmnácti jednotek, jsme jeden celek, jeden člověk. Naše síla není v těch krkolomných kouscích, které předvádíme, ale v energii, kterou vyzařujeme. A mám pocit, že to diváci v Praze pochopili," soudí.

Mimochodem nejen diváci. Český soubor Cirk La Putyka ani nevybalil kufry a hned po příletu z festivalu Fringe v Edinburghu, kde hrál celý měsíc, zamířil do šapitó francouzského tělesa. "Jsme unavení, ale tohle si nemůžeme nechat ujít.

Edinburgh 2011 a Cirk La Putyka na nejvyšším místě města

V Česku neexistuje žádná cirkusová škola a Compagnie je ve svém oboru špička. Tak se holt jdeme učit přímo od mistrů," popsal motivaci "putykářů" artista a trampolinista Dan Komarov.

Další zastávkou pak pro Putyku bude sousední stan švédského Cirku Cirkör, který Praze představil svou lehce dekadentní show s pinpongovými míčky a podmanivým hudebním a vizuálním doprovodem. Právě s Cirkörem totiž čeští divadelníci plánují společný projekt. Mezinárodní. Ale na to je ještě čas.