Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Islanďanka Eliška Křenková s řehtačkou loví zatoulaného medvěda

  10:54aktualizováno  10:54
Veselé i poetické představení plné moderní choreografie a akrobatických výkonů připravila do La Fabriky Jana Burkiewiczová se svým souborem. Inspirovala se krátkou zprávou z Islandu.

Záběr z představení O medvědovi, který plul na kře | foto: Michal Hančovský

Kra odtržená z arktického ledu Grónska zanesla 5. června 2008 k břehům Islandu tříletého samce ledního medvěda. Místní policie se souhlasem ministryně životního prostředí Thórunn Sveinbjarnardóttirové medvěda krátce po jeho přistání zastřelila.

Krátká zpráva, která svou stručností a přízemností vzbudí dle povahy čtenáře buď ironický nebo posmutnělý úsměv, stojí na počátku nového představení O medvědovi, který plul na kře souboru Burki&com. Do pražského prostoru La Fabrika jej připravila režisérka, choreografka a ústřední postava uskupení Jana Burkiewiczová, která vedle vlastní produkce zaujala třeba choreografií pro muzikál Mauglí či úspěšné představení Walls&Handbags.

Fotogalerie

A právě zmíněný novocirkusový kus, který před dvěma lety pro Losers Cirque Company Burkiewiczová vystavěla společně s režisérským tandemem SKUTR vzdáleně souzní i s novinkou. I v „Medvědovi“ potkáváme hašteřivou skupinu mladíků, vzájemně se hecují, špičkují a hlavně si dodávají odvahu porazit severskou šelmu. Protikladem k jejich halasným projevům, výbušnosti a mrštnosti je křehká ženská postava v podání Elišky Křenkové.

V dokonale vybroušených choreografiích a náročných akrobatických číslech čeká diváka v hodinu a půl dlouhém představení divoký rej i vyklidněné scény, které se souboru podařilo podat ve vyváženém rytmu. K nejlepším momentům patří sólo Jindřicha Panského na stole zřejmě připomínající plavbu medvěda na kře, silnou atmosféru nese i dlouhý videozáběr s rozpadajícím se ledovcem. Představení vůbec doprovází vydařený light design, vhodně zvolená hudba, nezvyklé využití řehtaček a vtipná práce s kulisami, scénograf Jaroslav Wertig zaujme třeba využitím obyčejných kartonů k vytvoření iluze zvlněného moře.

O medvědovi, který plul na kře

Burki&com (La Fabrika)

premiéra 3. října 2017

režie: Jana Burkiewiczová

hrají: Eliška Křenková, Jakub Jeňo, Pavel Mašek, Jindřich Panský, Jakub Sedláček

Hodnocení­: 75 %

Burkiewiczová už dříve v rozhovoru přiznala, že v její práci rozkročené od nového cirkusu, přes moderní tanec až po muzikál či operu nejde o žánry a příběh, ale spíše o schopnost obrazu vtáhnout diváka. 

Právě to se jí v novince daří - nemusí být jasné, kdo je zrovna medvědem a kdo lovcem, zda Křenková představuje milenku největšího hrdiny či třeba zosobňuje samu přírodu lkající nad zbytečnou smrtí zvířete.

V La Fabrice se jí podařilo vyvážené představení. Zaujme i tím, že se nebere příliš vážně a i tu nejpoetičtější scénu se vzápětí nebojí shodit humorem. I proto má novinka šanci oslovit i ty, kteří moderním žánrům tolik neholdují.




Nejčtenější

Televize Prima stáhne pořad 1 proti všem, čekala od něj víc diváků

Moderátoři pořadu 1 proti všem

Vlajková loď podzimu, jak TV Prima označovala svou novinku 1 proti všem, předčasně končí. Interaktivní tipovací soutěž,...

Zemřel malíř Libor Vojkůvka. Proslavil se i díky cestování

Malíř Libor Vojkůvka (2009)

Vystudoval zahradnictví, ale proslavil se jako malíř samouk. Sám se považoval i za cestovatele, sběratele, akvaristu,...



Zemřel zpěvák Vláďa Šafránek. Zpíval v Harleji, založil Walda Gang

Zpěvák Vláďa Šafránek zemřel v šestačtyřiceti letech

V šestačtyřiceti letech zemřel hudebník Vladimír Šafránek, zakladatel populárního uskupení Walda Gang. Známý byl i z...

Klín z provokativního obrazu patří milence diplomata. Chtěl ji do sbírky

Návštěvníci galerie si prohlížejí obraz Původ světa od Gustava Courbeta.

Experti se dlouho dohadovali, které dámě patří klín vyobrazený francouzským malířem Gustavem Courbetem ve slavném díle...

Václav Postránecký kvůli nemoci končí v seriálu Krejzovi i v Receptáři

Václav Postránecký v seriálu Krejzovi

Ač v seriálu Krejzovi hraje klíčovou hlavu rodiny, musí se Václav Postránecký se svou rolí rozloučit. „Bohužel ho nemoc...

Další z rubriky

My Evropané nemusíme tančit tango jen jako trapáci, myslí si Roman Zach

Záběr z představení Moje tango

Jako na činohru s občasným tancem láká pražské divadlo Studio DVA na novinku Moje tango. Hrát a tančit zde budou Jitka...

RECENZE: Kněžna Libuše a veselí družstevníci. To je ale nadělení.

Scéna z inscenace Smetanovy opery Libuše v Národním divadle

Národní divadlo připravilo ke 100. výročí vzniku Československa novou inscenaci Smetanovy Libuše. Chce v ní sdělit...

RECENZE: Fidelio ve Stavovském neumí ani provokovat a nutí ke smíchu

Melanie Dienerová (Leonora) a Daniel Frank (Florestan) v Beethovenově Fideliu...

Série operních pohrom v pražském Národním divadle nebere konce. Nyní k nim přibyl i Beethovenův Fidelio. Skončí to...

Najdete na iDNES.cz