Budoucí šéf opery pražského Národního divadla Rok Rappl, uměleckým jménem Rocc

Budoucí šéf opery pražského Národního divadla Rok Rappl, uměleckým jménem Rocc | foto: ČTK

Novým šéfem opery Národního divadla by měl být Slovinec Rok Rappl

  • 0
Ředitel Národního divadla v Praze Ondřej Černý navrhuje, aby se novým šéfem opery stal slovinský režisér a scénograf Rok Rappl, který působí v Brně a tvoří pod uměleckým jménem Rocc. Své funkce by se měl ujmout 1. ledna 2012.

Černého návrh projedná rada české první scény 11. února. Oznámil to ve čtvrtek mluvčí opery Juraj Gerbery. V současné době je Rocc uměleckým šéfem Janáčkovy opery Národního divadla Brno.

Stávající šéf opery ND Jiří Heřman zůstane v uměleckém vedení i po tomto datu až do konce sezony 2011/2012, a to jako zástupce šéfa opery. Podle vedení české první scény tak bude garantováno dokončení sezony podle dramaturgického plánu, který Heřman připravil.

Šéf opery ND Jiří Heřman

"Na ukončení mého působení jsme se s ředitelem Černým dohodli v souvislosti s očekávaným spojením opery Národního divadla a Státní opery Praha (SOP). Nejsem přesvědčen, že reorganizaci lze zrealizovat v krátkém časovém horizontu bez dopadu na uměleckou úroveň," komentoval to Heřman v tiskové zprávě.

Ministerstvo kultury zvažuje, že přemístí většinu operních a baletních představení do budovy Státní opery. V Národním divadle by se hrála zejména činoherní představení. O budoucnosti předních pražských scén chce ministerstvo rozhodnout ještě letos. Proto na něm v těchto dnech vzniká pod vedením náměstka pro umění a knihovny Radka Zdráhala pracovní skupina pro koncepci Státní opery Praha. Podkladem k její činnosti bude práce uznávaného teatrologa Josefa Hermana a hlavním úkolem zajistit další fungování Opery a Národního divadla.

Národní divadlo

"Mám vytipovaná určitá jména, ale zatím je nechci zveřejnit. S možnými kandidáty si chci vše podrobně probrat a prodiskutovat," uvedl ve středu Zdráhal na webových stránkách ministerstva. Pracovní skupina by měla podle něj být jmenována už začátkem února a scházet se bude podle potřeby.

Zdráhal přitom vidí v Praze prostor pouze pro jeden operní a jeden baletní soubor, pro něž je podle něj budova Státní opery jednoznačně předurčena. Ve Stavovském divadle by prý zůstaly mozartovské produkce. Záměry ministerstva kultury ihned vyvolaly rozporuplné reakce v uměleckých i odborných kruzích.

Kdy by se měly přední pražské scény změnit, by měla ovlivnit délka a způsob rekonstrukce budovy Státní opery, která je v havarijním stavu. Podle prvních informací z odborného posouzení budovy vyplývá, že neexistuje žádná technická dokumentace.

Státní opera Praha

Zdráhal tvrdí, že normám neodpovídá například vzduchotechnika, jevištní technologie ani točna. V jakém rozsahu se opravy budou provádět, bude ministerstvo vědět v březnu, s čímž souvisí i návrh na celkovou investici a způsob provozu Státní opery během rekonstrukce. Ta by mohla podle odhadů začít počátkem příštího roku.

Pokud by byly scény sloučeny, stovky umělců by podle informací z médií čekaly nové konkurzy. Reformou by musela zřejmě projít i technickohospodářská správa obou institucí. Ministerstvo tvrdí, že chce vytvořit legitimní podmínky pro všechny zaměstnance a nové konkurzy by pro ně mohly být příležitostí, jak dostat novou, kvalitní práci.

,