Národní divadlo po zatopení

Národní divadlo po zatopení - Během povodně byly vodou z Vltavy a kanalizace zaplaveny také suterénní prostory Národního divadla. (16. srpna 2002). | foto: Robert Zlatohlávek, MF DNES

Nové vedení Národního divadla nastínilo své představy

  • 3
Nevídaně přeplněn novináři byl včera klub v provozní budově Národního divadla: se svými plány tu předstoupilo nové vedení první scény, které se svých postů ujalo letos 1. července. Hlavní slovo měl generální ředitel ND Daniel Dvořák, jenž do zlaté kapličky přešel ze Státní opery Praha. Přednesl některé své záměry: první scénu hodlá přetvořit v moderní kulturní instituci.

K 1. lednu 2003 chce vyhlásit reorganizaci, která by měla chodu ND vtisknout jinou strukturu s důrazem na uměleckou činnost a finanční průhlednost. Dvořák už nyní zrušil funkce tiskových mluvčí jednotlivých souborů - za svou práci má podle něho před médii mluvit ten, kdo ji reálně vykonává.

Ředitel také oznámil rozsah škod, které budovám na nábřeží způsobila povodeň: zatím jsou vyčísleny na asi 48 milionů a týkají se prý především technických zařízení. „Vyšli jsme z toho ještě dost dobře - tedy ve srovnání s jinými scénami,“ tvrdil Dvořák a uvedl, že ND samo nabídlo pomoc: komorní Kolowrat by mohl být jedním z hostitelů Suchého Semaforu, Kühnův dětský sbor už má k dispozici zkušebnu; pokud se najdou kapacity ve skladech a ve výrobním zázemí, nabídnuty budou i ty.

Dvořák rovněž představil nové logo Národního divadla, jehož autorem je zkušený grafik Milan Jaroš; do loga se po delší době vrací český lev. Jaroš vtiskl podobu i nově koncipovanému informačnímu a propagačnímu časopisu Národní divadlo, který je v prostorách první scény volně k dispozici. Kromě toho by se Dvořák rád podílel na vzniku kulturního časopisu, který by byl běžně prodáván. Chtěl by tak reagovat na situaci v kulturní publicistice: ta má podle něho v médiích naprosto nedostatečný prostor a nastal čas tomu čelit. Tento plán, ale i jiné záměry však závisejí na penězích, kterých se v nynějším povodňovém čase nedostává.

Ze tří souborů ND - činohry, opery a baletu - se včera nejkonkrétněji vyjadřoval operní šéf Jiří Nekvasil; vedoucí činohry Michal Dočekal se omluvil ze zdravotních důvodů.

Jako první premiéru opera připravuje Mozartova Dona Giovanniho. Nepůjde o novou inscenaci, nýbrž o repliku inscenace z roku 1969. Jinak chce Nekvasil klást důraz právě na nová, případně nehraná díla. Na letošek zařadil světové premiéry oper Jana Klusáka a Emila Viklického, v české premiéře zazní opera soudobého amerického autora Johna Adamse Smrt Klinghofera. „Otevřeme rovněž projekt koncertních provedení neznámých či nehraných českých oper,“ uvedl Nekvasil. Letos bude věnován generaci autorů narozené kolem roku 1800. Představením rodinného typu mají být Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky v režii Šimona Cabana; premiéra se uskuteční před Vánoci.

Dvořák rovněž reagoval na dotaz MF DNES ohledně letních operních staggion ve Stavovském divadle, které je jednou ze scén Národního divadla. Vždy o prázdninách tam v pronájmu hraje Opera Mozart, kterou dvojice Dvořák - Nekvasil kdysi založila. Úroveň letošní produkce Dona Giovanniho, pod níž je současný ředitel Národního divadla, potažmo šéf opery umělecky podepsán, nedávno ostře kritizoval časopis Týden. „Za tyto produkce odpovídá Opera Mozart, tudíž to není naše věc,“ prohlásil.