Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

GLOSÁŘ: Fotbal v drápech smrti. Ne výkon, ale peníze rovná se výsledek

• 1
Inspirace na vánoční dárek i nadílka pro milovníky kriminálních příběhů. Před svátky vyšlo hned několik nových detektivek, mezi nimi o jedna s podtitulem „první český fotbalový thriller“.

Milan Macho: Fotbal v drápech smrti (70 %)
Sportovní komentátor Milan Macho napsal řadu knih literatury faktu o fotbalu a prostředí dobře zná – včetně jeho odvrácené strany. Právě ta je tématem „prvního českého fotbalového thrilleru“. Mnozí čtenáři si události, které ho inspirovaly, jistě připomenou. Autor je umně splétá do příběhu rozprostřeného mezi roky 2005 až 2012, v němž nechybí podplácení, kšefty s hráči, machinace rozhodčích, podvodné sázky a smrt. Rozčísnout slepenec nepravostí se snaží policista, soukromý detektiv i novinář, kterého už opustila naivita a ví, že z fotbalu se vytrácí rovnice výkon rovná se výsledek a „často ji nahrazuje přímá úměra peníze rovná se výsledek“. Reklamní slogan o napínavém a zábavném čtení až do konce tentokrát nelže, i když ta zábava má v Machově podání hodně trpkou příchuť.
Brána, 252 stran

Karin Slaughter: Krásný holky (80 %)
Žily byly tři sestry. Ta nejstarší, Julia, však jako mladičká zmizela a její osud se nikdy nevysvětlil. Claire se provdala za milionáře, Lydia se má co ohánět jako svobodná matka. Léta spolu nemluví, Lydia totiž kdysi obvinila Claiřina manžela Paula, příjemně působícího muže, že se ji surově pokusil znásilnit. Vztah sester se změní teprve tehdy, když se Claire a Paul stanou oběťmi loupežného přepadení. Temný, chvílemi až morbidní, ale psychologicky pochopitelný příběh má spád a překvapivé vyústění.
Domino, 496 stran
překlad Anna a Ivan Pakušovi

Juraj Červeňák: Ohnivé znamení (65 %)
Notáře Barbariče a jeho společníky kapitána Steina a kaprála Jaroše zavádí slovenský autor tentokrát do Prešpurku (dnešní Bratislavy), jenž byl tehdy po obsazení Budína Turky hlavním městem Uher. A opět jim jde o život. Na začátku příběhu je únos mladé ženy – a jak se ukazuje, není jediná, která se ztratila. Dobré čtení zajišťuje už samotný barvitý děj včetně běsnícího démona, který na svých obětech zanechává vypálené stopy. Ale nad běžnou detektivní produkci knihu povyšují výborně líčené historické reálie počátku sedmnáctého století, například nevraživý vztah mezi měšťany a nadutou uherskou šlechtou.
Argo, 400 stran
překlad Robert Pilch

Michael Connelly: Hořící pokoj (80 %)
Americký autor je označován za následovníka drsné školy. Něco na tom je – i Connellyho detektivní romány jsou přesnou analýzou doby a jejích problémů, našroubovanou na atraktivní děj. V Hořícím pokoji má stárnoucí milovník jazzu Harry Bosch s mladou kolegyní Lucií vyřešit kuriózní vraždu, jejíž obětí byl pouliční mexický muzikant. Problém je však v tom, že devět let strávil na vozíku a až nyní zemřel. Všechny důkazy jsou dávno pryč. S jedinou výjimkou: z těla zesnulého se podaří vyprostit kulku, která mu uvázla v páteři. Harry přichází na to, že tenhle dávný zločin je propojen s jiným, ještě starším: požárem, při němž uhořelo několik dětí. V hořícím pokoji byla tehdy i malá Lucia, jména svých mrtvých kamarádů má vytetována na paži.
Domino, 447 stran
překlad Jiří Kobělka