Little Boots | foto: Warner Music

Nová britská hvězda Botička neurazí, ale ani nenadchne

  • 1
Debut Hands od zpěvačky Little Boots mířil hodně vysoko. Příliš se to nepovedlo – událostí sezony se tohle album nestane.

Zatímco vážný zájemce o nedávno uvolněný trůn popového krále se zatím neobjevil – přece jenom Robbie Williams si ze všeho moc utahuje a Mika je, jak říkají Angličané, příliš "flamboyant" (česky "okázalý" ale taky "přihřátý") – slečen, které by z prominentních pozic prvních dam světové popové scény rády vyšouply Madonnu, respektive Kylie Minogue, je celý houf.

Poslední z vážných kandidátek je Victoria Heskethová, bývalá členka londýnské dance-punkové trojice Dead Disco, která před pár lety aspirovala na horké jméno britské klubové scény.

Jméno podle Caliguly

Victorii však představa hédonistického světa klubů, dvanáctipalcových vinylů a nezávislých hitparád nepřipadala dostatečně lákavá. Mířila mnohem výš. A tak se trhla a udělala se pro sebe. A po zhlédnutí slavného skandálního filmu Tinta Brasse Caligula, což je nejen jméno římského císaře, ale též latinský výraz pro "botičku", přijala i nové jméno: Little Boots.

Kariéra "Botičky"

Little BootsAnglická elektropopová zpěvačka Victoria Heskethová, známá pod pseudonymem Little Boots, se narodila 4. května 1984. Svou hudební kariéru začala jako šestnáctiletá v talentové soutěži televize ITV Pop Idol (obdoba české SuperStar). Poté podnikla turné po Evropě s jazzovým triem a později se stala frontmankou dancepunkové trojice Dead Disco. Už na sólové dráze vyvolala pozornost vítězstvím v anketě BBC Sound of Music. Letos rovněž získala nominaci na cenu kritiků. Little Boots nejen zpívá, ale také hraje – na klávesy, piano, stylofon a na japonský elektronický nástroj zvaný tenori-on.

Nutno říct, že vstup Little Boots na scénu byl docela impozantní. Singl Stuck On Repeat z loňského léta se přes noc stal hymnou tanečních parketů všech zemí, kde na rozdíl od českých diskoték vědí, že svět se nezastavil v roce 1996. A následující singly Meddle nebo New In Town dávaly naději, že v chystaném albu Hands, které oficiálně vyšlo 8. června, se rýsuje další brilantní debut dívčího popu s přesahem do alternativní hudby, jaké v loňském roce vydala například Novozélanďanka Ladyhawke či Švédka Lykke Li.

Hands takovým albem nakonec není. Spíš učebnicovým příkladem toho, že příliš velké ambice mohou zhatit i ty nejlepší úmysly. "Dnes večer si spolu vyrazíme/ Se mnou si to užiješ / Nemám moc peněz, ale i tak to bude v pohodě/ Ne, nemám ani floka/ Ale ukážu ti, jak se skvěle pobavit," slibuje Little Boots v úvodní skladbě New In Town.

A v kontextu toho, co následuje, trochu lže. Nejde ani tak o tu zábavu. Spíš o to, že čistě podle textu by posluchač mohl usuzovat, že ho čeká výlet do světa chudé bohémy, kde absenci peněz vyvažuje přemíra báječných nápadů. Bohužel je tomu právě naopak. Album Hands je trochu jako diskokoule. Blýskavé a prázdné.

Jestli se něčím může skutečně pyšnit, je to skvělá současná produkce, kterou mimo jiné obstarali Greg Kurstin, producent posledního alba Lily Allen, nebo Joe Goddard z britských Hot Chip, kteří patří k největším mogulům současného podivínského electro popu. Ale po hudební stránce jde spíš o výprodej. Navzdory očekáváním vzbuzeným prvními singly, tohle je pop, který nemá jiné ambice než existovat.

Být všude. Hlavně v supermarketech a udávat rytmus plnění nákupních vozíků. Nezadrhnout, pouze hladce plynout. Důkazem, jak polopatisticky jde tahle deska vstříc svým posluchačům, budiž fakt, že refrény takřka všech skladeb dokola omílají slovo či spojení, které je jim vetknuto do názvu. Čistě aby bylo jasno.

Zručná je, osobnost nikoliv

Little BootsV intencích rozhlasového středního proudu jsou některé písničky vydařené. Dynamický singl Meddle, závěrečná balada No Brakes nebo duet s Philipem Oakeym ze synthpopových klasiků Human League nazvaný Symmetry. Tady Vic Heskethová ukazuje, že má uši i duši.

Opravdovým skvostem mezi nimi však zůstává jediná píseň – debutový singl Stuck On Repeat. Opiátová taneční hymna s atmosférou připomínající britské glam popové duo Goldfrapp nebo klasické kousky od Donny Summer. Možná kdyby se Hands drželo podobného tvaru, mohlo jít o skutečnou událost současné klubové scény.

To však Little Boots nestačilo. Ona chtěla vyzvat samotnou Kylie (skladbu Stuck On Repeat údajně původně psala pro ni) a hlava nehlava se pustila do kolovrátkového popu, jaký reprezentuje skladba Earthquake, v níž slovy slavné skladby Living Colour "láska opět vystrkuje svoji hnusnou hlavu".

Chtěla album, jež zaútočí na vrcholky světových hitparád, ale šla na to cestou, která posluchače, kteří nečekali jenom na další nahrávku, u níž se jim budou dobře vymetat letní výprodeje, spíš odradí.

A i když je zručná hitmakerka, osobností formátu Kylie Minogue, která i z banálního popěvku dokáže udělat historickou událost, bohužel nedisponuje. Poslech alba Hands máproto podobný efekt, jako když v tomhle deštivém počasí zajedete s autem do myčky. Diskutabilní a krátkodobý.

Little Boots: Hands
CD 45:48 min., cena 372 korun
Hodnocení 70 %