Nespokojený Knížák: teď s Koudelkou

Je možné, aby galerie roky připravovala retrospektivu světoznámému umělci a hned v den jejího otevření se od ní distancovala? Ano. Stalo se v Praze, ve Veletržním paláci patřícím Národní galerii s retrospektivou fotografa Josefa Koudelky. Minulý čtvrtek se konala k této výstavě tisková konference. Její kurátor Tomáš Vlček, ředitel Sbírky moderního a současného umění ve Veletržním paláci, na ní Koudelku zahrnoval superlativy. „Jak je možné mít kritický odstup k Josefu Koudelkovi, když se jeho fotografie staly součástí našeho života?“ pravil například. O den později bylo vše jinak.

V denním tisku v pátek vyšly články, jež zmiňovaly i Koudelkovy neshody s vedením Národní galerie při přípravě expozice. V reakci na ně galerie novinářům rozeslala oficiální prohlášení, v němž Koudelkovu retrospektivu tvrdě zkritizovala (viz rámeček). Dopis není podepsán.

Podílel se na dopisu i kurátor Vlček? „Je to od vedení Národní galerie. V dopise jsem upravil pár věcí, s některými body souhlasím. Třeba s tím, že výstava by se hodila víc do Uměleckoprůmyslového muzea,“ odpovídá Tomáš Vlček. Prohlášení nechce obhajovat ani dementovat. Vypovídá podle něho o pluralitě názorů, jež v NG panuje. „Milan Knížák je zvyklý reagovat hned, já to nebudu hodnotit.“

Vlček tak potvrzuje domněnku, že dopis vyjadřuje především stanovisko generálního ředitele Národní galerie Milana Knížáka. Ten v posledních letech odsoudil několik projektů, které se v jeho instituci konaly. Před dvěma lety nechal z Veletržního paláce vyvést sochaře Davida Černého, protože se nepohodli kvůli instalaci dvou objektů pro finále Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Loni nazval výtvarníka Jiřího Příhodu „absolutní nulou“ kvůli jeho pojetí expozice New Connection laureátů Chalupeckého ceny. Společnost Jindřicha Chalupeckého kvůli tomu tradiční výtvarnou soutěž přemístila z Prahy do Brna. Spory o koncepci provázely i loňskou retrospektivu Adrieny Šimotové. V loňské výroční zprávě pak Knížák o obrovské výstavě Sláva barokní Čechie napsal, že „nevkusné, rádoby barokní dekorace, které se prosazovaly více než exponáty, zcela zamořily výstavu a znamenaly obrovskou finanční ztrátu“.

Prohlášení NG

Národní galerie v Praze nemá ve svém programu výstavy reportážní a žánrové fotografie. ... Sbíráním a prezentováním těchto a dalších žánrů fotografické tvorby se zabývá Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze.

Tam by také Koudelkova výstava patřila. Že si pan Koudelka usmyslel vystavovat v NG a dr. Rusnáková, která kdysi vedla Sbírku moderního a současného umění, mu to přislíbila, je způsob, který současné vedení NG nepovažuje za přiměřený jejímu programu.

Především z programových důvodů se NG rozhodla Koudelkovu výstavu neuspořádat. Své rozhodnutí změnila především pod tlakem zvnějšku. Pokud se týká přípravy uspořádané výstavy, je nutné připomenout, že NG byla tlačena do defenzivy, nemohla ovlivnit podobu výstavy. Proto výstavě chybí kritická práce s materiálem.

Výstava je přeplněna a nainstalována bez potřebného rytmu. Nevhodným architektonickým řešením v respiriu mezaninu byla narušena elektronická ochrana. Jednání s panem Koudelkou byla velmi nepříjemná, Josef Koudelka se považuje za střed světa a NG staví do role svého sluhy. To není způsob, který by mohlo jakékoliv vážné muzeum umění přijmout, byť by se jednalo o sebelepšího umělce.
Josefa Koudelku domácí i zahraniční odborníci na fotografii řadí ke světové špičce. Uznává ho i výtvarná scéna. Vysokou vizuální hodnotu měly už jeho reportážní práce ze 60. let, panoramatické záběry z následujících dekád mu otevřely dveře do nejedné galerie (mj. Muzeum moderního umění v San Francisku). Ředitel Tomáš Vlček nyní tvrdí, že v Národní galerii do budoucna počítá pouze s čistě výtvarnou fotografií, jakou tvoří třeba Markéta Othová nebo Jan Svoboda. „U Koudelky občas hrozí estetizace vážných problémů, o tom by se měla vést odborná diskuse,“ říká Vlček.

Hlavní spory o Koudelkovu retrospektivu však spočívaly v něčem jiném. Národní galerie termín výstavy několikrát odsunula, prý kvůli nedostatku financí. Nakonec ji muselo z nemalé části zaplatit francouzské velvyslanectví a Francouzský institut. Ze stejného důvodu NG výstavu nevybavila ani katalogem, ani jakoukoli propagací. Stojí za to připomenout, že letos se přes NG přelily slušné peníze na expozici ateliéru KSA na bienále architektury v Benátkách, k projektu však galerie dokonce ani nesvolala tiskovou konferenci, takže o něm prakticky nikdo nevěděl. Ironií je, že před měsícem NG zahájila náročnou mediální kampaň na své zviditelnění.

Koudelka se s galerií přel také o podobu expozice. Milan Knížák a hlavní architekt expozic ve Veletržním paláci Stanislav Kolíbal byli nespokojeni s prací Emila Zavadila. Podle nich „agresivními“ panely narušil elektronickou ochranu paláce a naplánoval jich víc, než mohla galerie zaplatit. Zavadil s tím nesouhlasí a vadí mu, že se prý o výhradách vedení NG dozvěděl až čtyři dny před zahájením výstavy. Nutno dodat, že to nebyl první konflikt Zavadila s galerií.

Josef Koudelka už se nechce k celé věci příliš vyjadřovat a dělat ji ještě horší: „Jsem rád, že v pondělí odjíždím do Francie a uniknu tomu vzrušení, které má výstava vyvolala.“

Josef Koudelka: Divadlo za branou, Praha, 1968.

Josef Koudelka: Dunaj, Rumunsko, 1994.

Josef Koudelka: Francie, 1987

Josef Koudelka: Invaze, Praha, 1968.

Josef Koudelka: Praha 1960.

Josef Koudelka: Strážnice, Morava, 1965.

Autoři:
  • Nejčtenější

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

21. března 2024,  aktualizováno  13:48

Vysíláme Rok začala herečka Anežka Rusevová hekticky: třemi divadelními premiérami, ve Studiu DVA a...

Podvod za půl milionu. Knihobot odhalil padělky knih tajemného autora

21. března 2024  13:30

Nepadělají se jen obrazy nebo bankovky, ale i knihy. Konkrétně vzácné, obtížně dostupné svazy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu

22. března 2024

V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....

Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu

23. března 2024  9:40

Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený

21. března 2024

Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...

Nechtěli ji mezi sebe, ale nedala se. Beyoncé vydala countryové album

29. března 2024

Zpěvačka Beyoncé vydala v pátek 29. března druhou část plánované albové „covidové“ trilogie. Po...

RECENZE: Způsob, jak umrtvit oživlé Kroky a skoky české animace

28. března 2024  16:15

Je to smutný paradox. V cyklu Kroky a skoky české animace sice mnohokrát zazní, že animovaná tvorba...

TRENDY V KLIPECH: Miss Kalousová demoluje auto, Boone láká na pražský koncert

28. března 2024  15:01

Bývalá Miss Andrea Kalousová přichází s novým klipem Sorry. Stál ji hodně sil a padlo na něj jedno...

Chceme podchytit tu jeho svobodu. Marek Adamczyk ztvární Miloše Formana

28. března 2024

Premium V chystaném letním představení Forman, které na červen chystá Letní scéna Musea Kampa k připomenutí...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...