Neřež bojuje proti pirátům

Čtvrtá deska skupiny Neřež není zcela úplná. V bookletu alba Jednou měř, 2x Neřež lze nalézt klasické CD, ale je zde také místo pro druhý disk. Ten dostal název Nášup a může si ho pořídit každý, kdo navštíví koncert kvarteta kolem písničkáře Zdeňka Vřešťála a hudebníka Víta Sázavského.

"Nárok na slevu budou mít majitelé originálu prvního alba, paliči si slevu vybrali jinde," vysvětlují hudebníci, kteří do obalu vložili jakousi plastovou poukázku na druhý disk.

"Paliči získají druhý díl našeho dvojalba za běžnou cenu a bez obalu, jak jsou ostatně zvyklí," dodávají členové kapely, která se pokouší vyrovnat s problémem trhu - masovým kopírováním nahrávek.

Do jaké míry bude tato strategie úspěšná, zjistí až po sérii podzimních a zimních koncertů.

Na první desce je šestnáct písní, které napsal většinou Zdeněk Vřešťál v rychlém tvůrčím přetlaku. "Prožil citově pohnuté období, tryskaly z něho nápady," dodává Sázavský.

Řada písní, včetně úvodní Nad tebe není nebo skladby Etna, je milostných. Kapela je oblékla do stylově měňavých kabátů od folku přes folkrock, šanson či jazz.

Jsou zde ironické úlety, třeba miniatura Faux Pas o nespolečenském chování první dámy nebo jazyková hříčka Do you speak English?. Rozmanitý hudební záběr Neřež dokreslují dechové nástroje, bubny, harmonika hosta Václava Veselého nebo elektrická kytara Jana Militkého.

Druhý disk Nášup, který bude k dispozici na koncertech, si připravila kapela sama. "To už by vydavatele položilo," žertuje Vřešťál. Nášup přinese vánoční píseň, parodickou skladbu Honza, která se dotýká zaryté lidské omezenosti, některé rané písně kapely Neřež, fotografie či notové záznamy.

Dvojice Vřešťál a Sázavský, která pomáhala Jaromíru Nohavicovi s deskami Divné století nebo Moje smutné srdce, spolupracuje už pětadvacet let.

Ostatně v roce 1984 vyšla první deska (singl s písněmi Tisíc dnů mezi námi, Za poledne) jejich nejslavnější kapely Nerez. Společně se zpěvačkou Zuzanou Navarovou tvořili jádro skupiny, která osvěžila český folk latinskoamerickými rytmy a pomáhala změnit obraz písničkářské scény.

Ze stylu Nerez, ve kterém se proplétají měkké rytmy s kytarami, vycházejí dodnes některé začínající skupiny.

Zatímco z Navarové se stala sólová zpěvačka, Vřešťál a Sázavský sestavili formaci Neřež z bývalé doprovodné skupiny Jaromíra Nohavici. Na tvorbu legendárního Nerezu navázali asi sedmdesáti novými písněmi, rozprostřenými na čtyřech dosud vydaných albech.