Přehlídka, která potrvá do 16. listopadu, má před sebou jubilejní desátý ročník a náležitě "vyšperkovaný" program s několika inovacemi.
Poprvé se bude hrát pro děti, a to loutkové divadlo, a počet účastnických německy mluvících zemí se rozrostl o Lucembursko, které přiveze odvážnou inscenaci Kapucínského divadla Sexuální neurózy našich rodičů.
Novinkou je také koprodukce, které se zúčastnilo Divadlo Komedie s Deutsches Theater a salcburským festivalem: výsledkem je adaptace Musilova románu Zmatky chovance Törlesse v režii Dušana D. Pařízka s českými a německými herci.
Festival překvapí pestrostí žánrů: vedle tradiční činohry a čtení představí také kabaret – kabaretiéra Emila Steinbergra či skupinu bratří Wellových Biermösl Blosn spolu s humoristou Gerhartem Poltem.
Festival ani letos nezapomněl pozvat hvězdy: herce Bruna Ganze, který svou tvář propůjčil ve filmu Pád třetí říše Hitlerovi, či múzu filmaře R. W. Fassbindera Hanu Schygullu. Oba vystoupí na autorských čteních.
"Divadla sama chtějí jezdit do Prahy, dramaturgové mají z čeho vybírat," říká zakladatel festivalu Pavel Kohout. "Když jsme před deseti lety zahajovali, málokdo věřil, že festival vydrží. Co víc, že pomůže i rozkvětu moderní německy psané dramatiky na domácích scénách," podotkl dramaturg Josef Balvín a doplnil, že o cenu Max, tedy nejlepší inscenaci německého dramatu, soupeřilo letos pětadvacet inscenací.
Vítěz, Divadlo Husa na provázku a jeho Modrovous – Naděje žen, bude rovněž k vidění na festivalu.
Balvínova slova potvrzuje nejen množství textů Rolanda Schimmelpfenniga či Thomase Bernharda na domácích jevištích, ale jako nejnápadnější příklad může posloužit režisér a skladatel Frank Wittenbrink, jehož Sekretářky nadchly publikum a divadelní profesionály natolik, že zapříčinily vznik české i slovenské varianty.
Letos se Wittenbrink spolu s vídeňským Burgtheatrem vrací inscenací Mozart s. r. o. (Národní divadlo, 15. 11.), v níž si vzal na paškál mozartovská klišé i reklamní zneužití salzburského génia. "Desítky let jsem se v divadle tak nenasmál, přitom však jde o velmi duchaplný humor," doporučuje Balvín.
Podle Balvína letos festival nemá jedno téma, ale několik výrazných akcentů – například současná i nadcházející výročí. Vedle Mozarta dojde na H. Ch. Andersena.
Proslulý režisér Frank Castorf vytvořil svou verzi Sněhové královny, nevhodnou pro děti do šestnácti let. "Jde o kontroverzní kousek, žádnou obyčejnou transkripci. Očekáváme bouřlivé diskuse," říká Balvín. Předvede se ve Státní opeře 8. listopadu.
Pořadatelé jsou zvědaví i na reakce malých diváků: pro ně je v produkci Meiningenského loutkového divadla připraven Cínový vojáček a Divadlo "soli a pepře" (Salz und Pfeffer Theater) oživí komiksové figurky rošťáků Maxe a Mořice z pera kreslíře Wilhelma Buschse.
Bolestivou tvář česko-německých vztahů připomene off-program, který nabídne inscenaci Miroslava Bambuška Perzekuce.cz. Ta mapuje masakr německých civilistů v Postoloprtech roku 1945 a strastiplný pochod Němců odsunutých z Brna.