Arnošt Goldflam v Národním divadle v Brně zrežíroval v české premiéře hry Thomase Bernharda

Arnošt Goldflam v Národním divadle v Brně zrežíroval v české premiéře hry Thomase Bernharda | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Německému obědu po brněnsku chybí rezolutnost

Do tuzemské divadelní sbírky inscenací rakouského dramatika Thomase Bernharda přibyl v Brně další kousek. V Redutě Národního divadla představili hru nazvanou Německý oběd.

Titul, který v originále tvoří sedm aktovek (v Brně jich inscenují jen pět), je pomyslnou esencí Bernhardova díla. Jakési krátké černé anekdoty mají společné téma.

Rakouská společnost je stále skrz naskrz prolezlá nacismem, xenofobií, sentimentem po Hitlerovi a rasovou záští. Tajná láska k hákovému kříži prorůstá napříč všemi vrstvami. Je jedno, zda jde o umolousanou měšťáckou rodinku, svíčkové báby z vesnice, politiky bažící po mediální slávě či nóbl společnost.

Pět krátkých výstupů graduje vždy ke stejné pointě. Všude jsou zakuklení náckové, hodně naoko potlačované zloby. Toto drsné sdělení by mělo v inscenaci Německého oběda zaznít naplno, nepřikrášleně a se vší silou bernhardovského znechucení poměry.

Režisér Arnošt Goldflam však v jakémsi kabaretně švandovním duchu konturoval spíše onu černě humornou rovinu textu. S krotkou legračností servíruje pětici příběhů, u kterých se publikum občas směje jejich bizarnosti. Kdesi vzadu a nevyjevený zůstal bohužel ledový Bernhardův cynismus.

Příliš kudrlinek

Goldflamův Bernhard je jemný, nevinně dráždivý, cudně parodický, chybí mu větší režijní rezolutnost, která bez vytáček upozorní na drsnou hrůznost těchto minisituací.

Goldflam Německý oběd v herecké perspektivě inscenuje jako pokleslou show. Dita Kaplanová hned v úvodu přepjatě ječí, jindy se inscenace schovává za vtípek: manželé začnou souložit a v televizi současně padne fotbalový gól, při pšouknutí následuje povzdech na stále zdražující plyn.

Po přestávce dvouhodinové inscenace dochází k materializování trapnosti v pokleslé televizní estrádě Všechno nebo nic. Tristní sebeshazování tří státnických špiček vede až k jejich neuvědomělému hajlování. Trojice herců Václav Vašák, Martin Sláma a Vladimír Krátký zvládla jejich groteskní kresbu hladce. Režie však i tady používá kudrlinkovitý arzenál.

V Redutě přivedli na svět bžundu, jež hlediště pobaví, ale paradoxně díky odlehčenému kabaretnímu duchu moc nesdělí, proč je dobré i v Česku servírovat Německý oběd.

THOMAS BERNHARD: Německý oběd
Národní divadlo Brno, Reduta
Režie: Arnošt Goldflam, 110 minut
HODNOCENÍ MF DNES 50%