„Ze začátku jsem tu roli vůbec nechtěla dělat, měla jsem pocit, že ta inscenace si už svoji slávu zažila. Nechtěla jsem do toho po někom vstupovat,“ říká herečka. Leni totiž v režii Viktora Polesného prvně nastudovala Vilma Cibulková (recenze zde). Úspěšnou hru po hereččině ukončení spolupráce s komorní scénou čekala loni na podzim derniéra. Divadlo se k ní však nyní vrací, nové nastudování má premiéru už ve čtvrtek večer.
Žila za sklem
Autorská dvojice Valeria Schulczová a Roman Olekšák získala za divadelní hru mezinárodní ocenění. V prestižní dramatické a scenáristické soutěži Beverly Hills Screenplay Contest, jejíž výsledky byly vyhlášeny v únoru 2017, vyhrála soutěžní sekci Stage Plays Competion. |
„Pak jsem se začala zaobírat jejím životopisem, zhlédla jsem vše, co se dalo, a samozřejmě mě dostala,“ říká Boudová k postavě kontroverzní nacistické filmařky, která ve fiktivním příběhu ze 60. let usedne do studia k moderátorovi Johnnymu Carsonovi, aby se zde obhájila jako umělkyně a nikoli kolaborantka s Hitlerovým režimem.
„Ta hra je nesmírně dobrá. Vždycky je zajímavé téma ‚umělec a doba‘,“ uvažuje Boudová. Postavě nacistické filmařky se věnovala důsledně, dívala se na dostupné dokumenty, četla její osobní životopis, i ten, který napsal Steven Bach. „Myslím, že hra ji trošičku idealizuje a obhajuje. Já třeba osobně bych tak nečinila. Žila za sklem, neměla správně nastavené cítění. Kariéra a úspěch pro ni byly hnacím motorem života,“ uvažuje o motivech Riefenstahlové herečka.
„Po válce samozřejmě miliony Němců padly dolů, ale vzhledem k tomu, že ona byla opravdu na vrcholu, padla ještě hlouběji. Musela se najít a sebrat. A to už jí šlo výrazně hůř,“ komentuje režisérčin pozdější život. „To obviňování ze všech stran formulovalo její psychologii dál, byla i v psychiatrické léčebně. Ale ta citovost jí dle mého chyběla do konce života.“
Hlavním partnerem v úloze moderátora bude Boudové Ondřej Kavan, jehož Carson se snaží Riefenstahlovou v přímém přenosu donutit k šokujícímu přiznání. „Nejde zde jen o exhibici jedné herečky, velké téma hry je i moc médií,“ naznačuje Boudová další vrstvu kusu.
Právě Kavan se letos v Divadle Na Jezerce uvedl ve vyčerpávajícím nastudování role Adolfa Hitlera v adaptaci knihy Už je tady zas!. „Hodně se mu to propojilo. Když jsme se bavili o fašismu, vzpomínal, jak studoval Hitlera, věděl spoustu věcí o jeho životě. Takže jsme se vzájemně doplňovali,“ dodává Boudová.
„Srovnání se nebojím. Inscenace je stejná. Jen ještě místo Dany Syslové hraje Johanna Tesařová, takže rozvrstvení sil je odlišné,“ podotýká k obnovené premiéře kusu, za který dostala před dvěma lety Cibulková Cenu Thálie (více zde).
„Byla to moc hezká práce, žádný záskok, regulérní zkoušení. Moc se na premiéru těším a také se těším, že se tím Leni takzvaně zbavím. Ta její tvrdost mi není úplně vlastní,“ přiznává herečka.