Nejlepší je stát se v Nemocnici koněm

  • 14
Připomíná to odpočítávání při startu rakety. Tři, dva, jedna… a hrdý seriál Nemocnice na kraji města po dvaceti letech brzy zmizí po vzoru vesmírné sondy Beagle-2 neslavně kdesi v nenávratnu. Jaká je trojice závěrečných dílů, která se dnes začne odvíjet?

Díl jedenáctý - neřestný. Coby nechtěná parodie nejzábavnější, neboť se v něm nakupí veškeré úpadky lidstva stíhaného civilizačním stresem: alkohol, prášky, karban, postelové přestupy.

Vrcholí vlna neuróz, hysterii po řadě propadnou Blažejova exmanželka, sestra Pěnkavová i panikářský syn starého Sovy, deprese skolí též postavu Marka Vašuta, neboť jeho bývalá prý fetovala, pročež zlomený muž hledá románová řešení u doktorky Čeňkové.

Mladý doktor Blažej řádí po nocích se sestřičkami a ve dne si k operaci pouští moderní hudbu, leč snahu o výstřednost kazí, že k jinochově věku vybrali tvůrci spíše vykopávky popu. Töpferův hrdina pokračuje v sebelítostném zpytování tak vehementně, že i jeho žena, lékařka duší, je zralá na blázinec.

Následuje provařené klišé, na němž Hollywood naposledy postavil filmové komedie Přeber si to a Přeber si to znovu, totiž výměna rolí mezi psychiatrem a pacientem. Stav dílu maně vystihne věta jedné postavy: "Celý je to přehnaný jako z učebnice psychologie."

Vše o Nemocnici, fotografie či ukázky ze soundtracku najdete ve Speciální příloze iDNES ZDE.

Mezitím se hroutí privatizace nemocnice, jaksi mlhavě, mezi řečí, což doposud jen stínovému černošskému poradci dá šanci, aby vstoupil do světla ramp, pronesl první ucelenou větu "No comment" a navždy zmizel. V závěru trpitelka Ina konečně přizná, co divák ví už měsíc, že ji cosi bolí.

Díl dvanáctý - zmateční. Přesně jej charakterizuje primářova věta: "Copak se všichni zbláznili?!" Zdivočelé postavy se vymkly kontrole. Ač zákony dramatu velí začít vypjatou tečkou předchozího dílu, tedy nemocí Iny, nejprve se probere to i ono, zvláště pak neúspěšný sex znázorněný natřásanými rybičkami v akváriu - neskutečné! Potrhlé nápady nakazí i poslední ostrůvek zdravého rozumu čili doktorku Královou.

S lámáním chleba nastoupí další klišé: tváří v tvář stavu ohrožení se všichni kromě uprchlých krys zastaví, zamyslí, hledají rozum a odpovědnost, vracejí se k sobě a hromadně polepšují. Režijně to vypadá asi tak, že k noční jízdě auta zní tajemná hudba, člověk by čekal říznou vraždu - ale to si jen mladý Sova s lahví jde pro radu k tatínkovi.

Poblouzněnou Čeňkovou vysvobodí autor velice krkolomným zásahem shůry, završeným vysvětlivkou: "Máš jen tenhle život." Zlatá slova, škoda, že scénář na to přišel až před koncem.

Díl třináctý - zpovědní. Chápavá smířlivost se rozlézá do všech koutů, kdekdo se kdekomu zpovídá. Manželé, milenci, rodiče, děti, přátelé, nepřátelé, příbuzní. I starosta, "blbej šofér", si popovídá s primářem, jenž zase přemítá, jestli by neměl zajít do kostela.

Meditace, která celým seriálem prosakovala, teď protrhla naplno hráze, čímž ještě zvýraznila filmařskou ospalost - nesmyslné panoramatické pohledy z okna, přemíru takzvaných krycích záběrů, kdy nehybná kamera dlouze sleduje hovořící postavy, než se odhodlá ke střihu v detailu.

Kopec mudrosloví přijde završit Sova senior senzačním odhalením, že na člověka lze vždy naložit ještě větší balvan. Nicméně nejsilnější dávku vzletných úvah přináší romský filozof-amatér, jenž o marnosti káže slovy "Chytneš motýly, co se rozlétli po louce?" a veškerý úděl pozemský potom shrne "Nejlepší by bylo stát se koněm."

Svatá pravda. Pokud tím myslel - nechejme to koňovi, ten má větší hlavu. Neplácá, co mu slina na jazyk přinese. A nesleduje seriály.

Kdo sleduje následníky primáře Sovy

* Desátý díl seriálu Nemocnice na kraji města po dvaceti letech vidělo 2,8 milionu dospělých diváků a 179 tisíc dětí ve věku od 4 do 14 let. Pro srovnání: první část seriálu sledovaly čtyři miliony lidí.

* V publiku dosavadních deseti částí seriálu převažují ženy nad muži, zájem roste rovněž s vyšším věkem. Relativně nejméně četnými diváky jsou lidé mezi 15 a 24 lety, diváci od 65 let výše vykazují téměř třikrát větší sledovanost.

* Odezva roste s výší vzdělání. Největší sledovanost připadla na vysokoškoláky a na lidi s nejvyšší životní úrovní. Seriál nejvíce zajímá občany z měst nad 100 tisíc obyvatel a nejméně diváky z měst s 5 až 20 tisíci obyvateli.

Ina a Arnošt Blažejovi. Fotografie z 3. dílu seriálu Nemocnice na kraji města po 2O letech.

,