I když mezi Belmondovými devadesáti filmy najdete pěkných pár zmetků a ačkoliv mu mnozí dodnes nemohou zapomenout, že zradil umění francouzské nové vlny a zaprodal se do komerčních komedií, bude už navždy patřit mezi největší filmové titány. Belmondovo kouzlo totiž nezasáhlo jenom Evropu, ale celý svět. Je sice známo, že díky snímku U konce s dechem vznikl Bonnie a Clyde, ale třeba i takový Quentin Tarantino přiznal, že bez Belmonda by nebylo ani Pulp Fiction.
Krásný svět
Kdo by to přitom do toho ošklivého synka známého sochaře Paula Belmonda z Neuilly-sur Seine řekl. Na konzervatoř se dostal až napotřetí a jeden z jeho učitelů, pozdější ředitel Comédie Francaise Pierre Dux, mu hned v prvním ročníku oznámil, že "s takovým ksichtem nikdy nemůže na pódiu objímat ženu, protože by to nevypadalo věrohodně". Přesto Jean-Paul v životě objal stovky žen, na plátně i mimo ně. A vždycky to věrohodně vypadalo - Belmondovo charizma dokáže roztřást ženy dodnes.
Na škole předpovídali "Bébelovi" hlavně kariéru komika, dalšího Bourvila či Fernandela. Během školního představení "Mon amour et Piao" se jeho výkonu publikum smálo tak halasně, že jeden člen poroty vyslal uvaděče, aby diváky zklidnil. Rozzuřený Belmondo chtěl okamžitě odejít, ale přátelé ho vynesli na scénu na ramenou. A Belmondo ukázal z výšky porotě vystrčený ukazovák. Zrodil se rebel, možná ten největší v dějinách filmu.
Na začátku s dechem
Svět se to dozvěděl v roce 1959. Jean-Luc Godard natočil s Belmondem podle Truffautova námětu film, který otřásl světem. Dramatická road-movie U konce s dechem stála nejen u zrodu francouzské nové vlny, ale i Belmondova úspěchu. Kombinace jeho charizmatu a obrovského hereckého talentu, jež činí tento film nezapomenutelným, je dodnes předmětem obdivu a kritických rozborů zabíhajících mnohdy až do těch nejbizarnějších podrobností. Autor tohoto článku kdysi hodlal napsat stať o gestu, jímž si zlodějíček Michel na začátku filmu palcem promne ret. Pak však zjistil, že i na toto téma už vznikla mnohostránková esej...
Na filmu U konce s dechem se podíleli hned čtyři slavní režiséři nové vlny. Kromě Godarda s Truffautem i Claude Chabrol ještě jako výtvarník a Jean-Pierre Melville coby herec. Na Belmondovu pozdější kariéru měl však nejpodstatnější vliv Melville, jenž s ním o dva roky později natočil temnou gangsterku Práskač. Ta stála jak u zrodu Pulp Fiction, tak těch nejslavnějších belmondovských krimifilmů let sedmdesátých a osmdesátých. V té době byl však Belmondo ještě tváří uměleckých a experimentálních filmů. Kasovní hvězdou se teprve měl stát.
Profesionál
Nikdy se netajil tím, že hrát v komerčních filmech je pro herce prostě větší zábava než se trmácet po ulicích s ruční kamerou. Už v roce 1962 ho okouzlila herecká zkušenost ze slavného Cartouche. Vždycky rád sportoval (box, plavání, byl dokonce brankářem druholigového Rouenu) a možnost spojit dobrodružství, herectví a slávu byla příliš lákavá na to, aby ji nevyužil.
Počínaje Mužem z Ria (1964) přichází dlouhá řada extrémně kasovně úspěšných filmů, které ještě jednou přerušila poslední spolupráce s Godardem (Bláznivý Petříček), ale pak už se zázračné dítě nové vlny bavilo při natáčení dobrodružných komedií a drsných kriminálních příběhů celých třicet let.
Ačkoliv mu to pár lidí vyčítalo, miliony lidí ho milovaly. Desítky z těchto filmů zůstanou pod kůží nás všech. Profesionál kráčící v zaměřovači policejních snajprů k vrtulníku, zatímco politici rozhodují o jeho životě či smrti. Francouzský Indiana Jones - hrdinný Bob Saint-Claire z Muže z Acapulca, drsný Policajt nebo rošťák Borowitz ("Časy jsou zlé, Kamile. Je čas platit!") a hlavně jin a jang kaskadéra Mike Gauchera a filmové hvězdy Bruna Ferrariho ze Zvířete. Žádný z těchto snímků nevejde do filmových učebnic, v našich srdcích však zůstanou navždy.
Belmondovi je sedmdesát, poslední dobrý film - moderní Bídníky - natočil před osmi lety. V jedné scéně z filmu U konce s dechem se říká, že by se člověk "měl stát nesmrtelným... a zemřít". Belmondo už nesmrtelný je. Ale věříme, že nejlepší chlap našich životů si ještě "nevykouřil svou poslední cigaretu".
JEAN-PAUL BELMONDO |
Narodil se 9. dubna 1933 v rodině sochaře a malířky a připravoval se na boxerskou kariéru, kterou mu překazila tuberkulóza. Natočil osmdesát devět filmů - z prvního byl vystřižen (A pied, a cheval et en voiture), tím posledním je Amazone z roku 2000. V roce 1987 se po třiceti letech vrátil k divadlu a ohromil kritiku výkony v rolích Keana a Cyrana z Bergeracu. Byl dvakrát ženat, jeho dcera Patricia tragicky zahynula, ale syn Paul a další dcera Florence z něho udělali šťastného dědečka. Před dvěma lety přežil záchvat mrtvice a podle posledních informací připravuje další film. |
Francouzský herec Jean-Paul Belmondo. |