Výstava I am not afraid (Nebojím se), instalovaná v Langhans Galerii Praha, takto "vyjemnělé" teze zdravě koriguje: Fotografie pořád ještě umí, ba musí být sociální nástroj!
U Langhanse se prezentují studenti a absolventi učiliště The Market Photo Workshop z jihoafrického Johannesburgu, které roku 1989 založil proslulý fotograf David Goldblatt.
Expozice je zároveň holdem časopisu Camera Austria: existuje od roku 1980, v domovském městě Graz k němu přináleží i galerie a na podzim 2007 vyšlo jeho sté číslo, fakticky katalog k loňské premiéře výstavy I am not afraid, kterou iniciovala editorka časopisu Christine Frisinghelliová.
Langhans Galerie sté číslo Camery Austria prodává za přijatelných 175 korun, přičemž organizátoři výtisk zabalili do skládaného přebalu s překlady hlavních textů v čísle. Tomu se říká služba!
Dodejme ještě: editorka Frisinghelliová v předmluvě bilancující historii časopisu připomíná nesnadnost existence periodika, jež je primárně zaměřené na soudobou fotografii s důrazem na společenskou dimenzi tvorby. Komercializace vytlačuje takové snahy na samý okraj veřejného prostoru a uchovat si svobodu a nároky stojí značné úsilí. Camera Austria vytrvala. U nás takový časopis ani vzdáleně neexistuje.
Nebát se exponovat
Celý význam výstavy I am not afraid nám dojde a dolehne na nás tehdy, když z časopisu-katalogu pochopíme kontext, v němž The Market Photo Workshop působí, jeho historii a účel. Výukové středisko vzniklo ještě v době apartheidu, pod ochranou centra Market Theatre, které nedbalo zákazu smíšených (běloši a černoši pospolu) divadelních souborů.
"Mazaná vláda to povolila. V dobách, kdy svět ostře kritizoval apartheid, mohli ukázat Market Theatre jako příklad své ‚tolerance‘," píše v Camera Austria fotograf Goldblatt. "Worshop byl založen a financován díky ideálu, že lze zpřístupnit vizuální gramotnost a fotografické řemeslo lidem všech ras a zvláště těm, jimž apartheid bránil v získání těchto dovedností."
Nutno dodat, že míra útlaku, jíž byli vystaveni ti, kteří se příčili rasistickému režimu, byla neskonale brutálnější než třeba útisk, jemuž byli vystaveni "neposlušní" občané v komunistickém Československu. A (nejen) materiální tíha života i v současné, demokraticky nakročené Jihoafrické republice (JAR) má zcela jinou dimenzi než jsou naše stávající poměry. Na fotografiích v Langhansu je to výborně vidět, ačkoliv Goldblatt podotýká, že i v JAR sílí u nastupujících fotografů "tendence k ponoření se do sebe sama".
Jednak tlak ekonomických a společenských okolností, jednak fakt, že v The Market Photo Workshop trvá nejdelší forma výuky rok, nejsou bez vlivu na výsledné práce. Některé mají k obrazové dokonalosti daleko, ale považme: například kolektivní projekt Dobrý život, dlouhý život chtěl přinést - a přinesl - svědectví o existenci neoficiálních osad, v nichž třeba nakažení virem HIV dosahuje u žen 56 procent, přičemž státní orgány existenci osad popíraly.
Aby však nevznikl mylný dojem: součástí kolekce jsou i umělecky vynikající soubory - kupříkladu o bílém antisociálovi Davidovi od Jodi Bieberové (1966), která již spolupracovala třeba s The New York Times Magazine, nebo pouliční portréty Nontsikelelo Velekové (1977) nazvané Krása je v očích toho, kdo se dívá.
Vzdor veškeré různosti mezi JAR a námi by i úplnějším výčtem tvůrců z jihu Afriky prosvítala skutečnost typická rovněž pro současnou mladou českou fotografii: je jí vysoké zastoupení autorek.
I am not afraid - The Market Photo Workshop
Galerie Langhans Praha, kurátoři Christine Frisinghelliová a Walter Seidl. Výstava trvá do 17. srpna 2008, otevřena denně kromě pondělí od 13 do 19 hodin.
Hodnocení: 80 %