Z pražské výstavy Roelandta Saveryho | foto: REPRO: Národní galerie

Národní galerie sází na rudolfinského mistra, experta na blbouna nejapného

  • 0
V pražské Národní galerii už ve středu začne výstava s názvem Roelandt Savery: malíř ve službách císaře Rudolfa II. Saveryho malby a kresby jsou v Česku takto vystaveny úplně poprvé.

"Tvorba Roelandta Saveryho zaujala císaře Rudolfa II. natolik, že ho nechal vyhledat a pozvat z Amsterdamu na svůj dvůr," říká kurátorka výstavy Olga Kotková.

Nevelká expozice je sestavena ze sbírek pražské Národní galerie, ale také zápůjček z Rakouska, Německa a Belgie. Výstava je tematickým průřezem tvorbou vlámského malíře, který měl za úkol šířit malířský styl Pietera Brueghela st., císařova oblíbeného mistra.

Zachycoval zvířata i život sedláků

Na výstavě nebudou chybět Saveryho obrazy živočichů nebo rostlin, pijácké i pracovní výjevy ze života českých sedláků nebo krajinomalby.
"Důležitou součástí jeho tvorby byly zvířecí kompozice, ve kterých vedle sebe zobrazoval zvířata, jež by se pravděpodobně nemohla potkat," upozorňuje kurátorka na fakt, že malíř často popouštěl uzdu své představivosti.

Z pražské výstavy Roelandta Saveryho

"Nejoblíbenějším Saveryho živočichem byl blboun nejapný, proto ho také často maloval. Měl štěstí, že byl blbounovým současníkem," uvádí Olga Kotková a vysvětluje, že malíř využíval při zobrazování zvířat nejen živé, ale i vycpané modely.

Byl také patrně prvním evropským malířem, který se specializoval na zobrazení ptáků – často maloval například papouška aru nebo kasuára. Toho císař dostal darem z ostrova Jáva.

"Rudolf II. měl vlastní zoologickou zahradu, ale také sbírku vycpanin. Na obrazech je proto možné poznat, které zvíře maloval podle živé předlohy a které nikoli. Někteří ptáci mají nepřirozené pozice křídel nebo nohou. Také medvěd, který se objevuje na obrazech čtyřikrát v rozmezí dvaceti let, je evidentně stále to samé zvíře," upozorňuje kurátorka.

Autora odhalila sedmdesátá léta

Kromě zvířecích motivů výstava nabídne i jediný Saveryho portrét v malbě s názvem Odpočívající sedlák. Významnou součástí expozice jsou také slavné kresby "naer het leven", které byly donedávna pokládané za dílo slavného vlámského mistra Pietera Brueghela st. Savery ho dovedl věrohodně napodobit a jejich skutečné autorství bylo odhaleno až v sedmdesátých letech minulého století.

Na základě bádání museli odborníci připsat kresby právě Saverymu. Klíčovým dílem byla kresba nesoucí název Na Kampě pod Karlovým mostem, která se nachází v Národní galerii v Praze. Výstava ve Schwarzenberském paláci potrvá do 20. března. Vstupné je 150 korun.