Národní divadlo roztančí tři choreografie

Pod názvem Rodinné album uvádí balet Národního divadla taneční večer složený ze tří choreografií. Jde o třetí a poslední premiéru souboru v letošní sezoně. Večer dostal jméno podle inscenace nizozemské choreografky Conny Janssenové, jejíž dílo večer zahájí.

Pod názvem Les bras de Mer (Mořský záliv) uvidí diváci choreografii šéfa baletu Petra Zusky a představení zakončí práce izraelského choreografa Itzika Galiliho Through Nana's Eyes (Očima chůvy).

Zuska si díla Janssenové všiml před dvěma lety, když se svojí skupinou Conny Janssen Danst a tímto představením přijela na festival Tanec Praha 2002.

Inscenovat svoji choreografii s jinými než vlastními tanečníky se obávala. "Nakonec mi to umožnilo vidět své dílo jakoby z druhé strany, líbí se mi to a mám pocit, že má práce žije dál," řekla novinářům autorka.

Rodinné album je choreografií pro sedm osob. Sejdou se v jedné místnosti nad albem fotografií, z něhož některé obrázky začnou jakoby ožívat a na scéně se odehrávají různá setkání lidí či sólová představení, na povrch vyplouvají osobní i rodinné
vzpomínky.

Inscenaci doplňuje hudba, která se pohybuje od prací středověkých skladatelů po rané nahrávky tanga.

Ani další dvě části večera nejsou zcela novými díly. Zuskova choreografie měla světovou premiéru v roce 2001 v Hamburku, o rok později se začala hrát v Praze v rámci představení Graffiti v Laterně Magice.

Vedle dvou protagonistů, muže a ženy, se v inscenaci objeví židle a stůl. Tyto rekvizity pomáhají ztvárnit podobenství vztahu mezi nimi, který je plný napětí, něžností, vzájemného prolínání i míjení se.

Galiliho choreografie je stará již skoro deset let. Vypráví příběh dobrosrdečné ženy, je založena na vnímání různých lidských charakterů a podle autora by se diváci měli i smát - paroduje složité vztahy mezi mužem a ženou. Představení dotváří působivá
hudba Toma Waitse.

První premiéra večera nazvaného Rodinné album se koná ve Stavovském divadle ve čtvrtek 10. června, druhá o den později.