Psát knížky pro děti je dne v Česku už skoro móda, výsledky jsou však všelijaké. Potvrzují to čtyři nedávno vydané tituly současných autorek. Všem je kolem třiceti. Je to příznačné?
Dá se v knihách Barbary Nesvadbové (1975), Magdalény Platzové (1972), Jany Šrámkové (1982) a Markéty Pilátové (1973) hledat otisk jejich ženství, přirozená touha porodit a vychovat dítě? Anebo knížky pro děti spíš odkazují k obecné infantilizaci společnosti a kultury? Nebo je v tom jen chuť odskočit si na nevázanější pole? Jenže tady je možná kámen úrazu: dítě není laciný čtenář, u špatně napsaného příběhu se začne rychle ošívat.
Českým dětemDětská literatura je po horečce s Harrym Potterem takříkajíc "ve fóru". Láká celebrity z nejrůznějších oborů – od Madonny až po britskou vévodkyni Sarah Fergusonovou. V českých končinách napsala knížku pro děti písničkářka Radůza i někdejší filmová princezna Marka Míková, tuzemské bestsellerové žebříčky však v současnosti vedou muži – a navíc z jedné rodiny. Zatímco Zdeněk Svěrák se tvorbě pro děti věnuje dlouhodobě, syn Jan nyní zazářil knížkou podle filmu Kuky se vrací. (aho) |
Platzová, Šrámková a Pilátová vtahují do svých próz přeludy a snění: tajná vrátka, která otevírají nové světy, dobrodružnou cestu za sebepoznáním, nebo starý zámek, kde se prohánějí smutní duchové. Nesvadbová zvolila jiný klíč: přátelství dcerky s domácí zvířenou vykreslila realistickými tahy.
Fantazie za každou cenu
Jenže realismus v literatuře pro děti moc nefunguje. Respektive nefunguje tam, kde nemá autorka o čem vyprávět. Nesvadbové příběhy-nepříběhy, naskládané pod titul Garpíškoviny, mají za téma vztahovou trojčlenku pes-kočka-dítě – a vystačí si s ní na sto dvaceti stránkách.
Problematický je však i opačný postup: fantazírování za každou cenu. Drobná próza Magdalény Platzové nazvaná Toník a jeskyně snů posbírala pohádkové motivy od Boženy Němcové přes J. M. Barrieho nebo Lewise Carrolla k Jiřímu Trnkovi a navěsila je na tradiční příběh zrání. Malý Toník se na prázdninách ve Versailles propadne časem na přelom 17. a 18. století, na dvůr krále Slunce, a začne objevovat svět kolem sebe. Pozná strach, tajemství i lásku, a především vratkost hranice mezi realitou a zdáním. To je vděčné a mnohokrát zpracované téma, a nejen literatury pro děti. Jenže Platzová k němu za sebe moc nového nepřidala: její knížka je spíš ukázkou, co všechno autorka přečetla.
Díky za Filemona a Kiko
To Jana Šrámková měla v próze Putování žabáka Filemona originální nápad: plyšák opustí jednoho dne svou majitelku a vydá se na cestu za domnělým domovem. Putuje do Rtyně v Podkrkonoší, kde má sídlo První plyšová, s. r. o., jak stojí na jeho výrobní cedulce. A nejde sám, společnost mu dělají dvě miniaturní ovce: Peřinka a Bimbalka.
Jenže ani Šrámková, loňská laureátka Ceny Jiřího Ortena, nedokázala látku ve své próze plně zužitkovat: osou příběhu je sice dobrodružná cesta, která vede po trati, lesem, potokem i silnicí, ale autorčiným hlavním nástrojem zůstal popis. Obrazy tu vadnou pod tíhou zbytných slov. Finále je však útěšné: Filemon dá před mechanickým objetím továrny přednost laskavému náručí své malé majitelky.
Knížka Markéty Pilátové Kiko a tajemství papírového motýla je ze všech čtyř titulů nejpovedenější. Autorka jednak zvládá řemeslo, jednak má nápady a dokáže je šikovně rozepsat. Hrdinů má její příběh hned několik: titulní japonskou holčičku Kiko a její papírové skládačky origami, kroměřížský zámek se starobylou knihovnou, generaci nešťastně zakletých duchů – a v neposlední řadě samu řeč.
Výsledkem je příběh, v němž střídavě znějí tóny dobrodružné, magickorealistické, hororové i milostné. Kiko se podaří kletbu zlomit, najít přátelství, naučit se česky, a k tomu se, podobně jako Toník u Magdalény Platzové, dozví něco o blahodárnosti lidského snění.
A nejsou to jenom sny, které hrají ve jmenovaných titulech důležitou roli. Důležité jsou rovněž ilustrace. Alžbětě Skálové a Danielu Michalíkovi se podařilo přidat Filemonovi, respektive Kiko nový rozměr.
HODNOCENÍ
Garpíškoviny 20 %
Toník a jeskyně snů 40 %
Putování žabáka Filemona 60 %
Kiko a tajemství 80 %