Napětí mezi tradicí a inovací v Británii vyrovnává i stříbro

Praha - Stříbro si mezi kovy zachovává postavení analogické pozice, již vůči "zbytku Evropy" zaujímá britská tradice uměleckého řemesla. Onu důvěrnou výlučnost obou v sobě spojuje nynější výstava v pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu, která pod názvem Proměny kovů přibližuje důležité momenty vývoje britského stříbra od konce minulého století do současnosti.

Základ expozice tvoří soubor prací z konce minulého století a díla z posledních dvaceti let. Dlouhé "mezidobí" pak reprezentuje menší počet předmětů ukazujících, jak se Británie vyrovnala s meziválečnou modernou a poválečnými trendy. Výstava nutně začíná hnutím Arts & Crafts, jež vzalo za své myšlenky kritika Johna Ruskina a iniciativu básníka, teoretika a architekta Williama Morrise. Snahy o lepší kvalitu života určovanou návratem k uměleckému řemeslu tu dokumentují výrobky Cechu uměleckých řemesel provedených podle návrhů Charlese Robreta Ashbeeho.
Alternativní pojetí uměleckého řemesla a práce s kovem představují díla Christophera Dressera, jehož oproštěné kreace svým konceptem předběhly vývoj o několik desetiletí. "Když jsem je poprvé spatřila v muzeu, myslela jsem si, že někdo popletl popisky. Tak moderně působí," popisuje své setkání s Dresserovou tvorbou kurátorka výstava Irena Goldschneiderová, někdejší pracovnice Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, která nyní žije v Británii. Mezi drobná překvapení výstavy patří i stříbrný příbor na ryby, který pro sebe navrhl legendární architekt a designér Charles Rennie Mackintosh.
Exponáty, jež v hlavních obrysech naznačují prolínání tradice a inovace charakterizující britskou výtvarnou kulturu, pocházejí z předních ostrovních sbírek. Mezi zapůjčiteli vedle londýnského Victoria & Albert Museum figurují muzea z Birminghamu či Manchestru. Řadu vystavených prací poskytli soukromí sběratelé. I proto absolvuje kolekce, díky níž má pražské publikum první příležitost vidět díla klíčových osobností novodobého uměleckého řemesla, pouze jednu další zastávku, a to v berlínském Bröhan Museum.

Christopher Dresser: Žardiniéra; kolem roku 1885 (mosaz, měď a galvanicky postříbřený kov)