Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Napětí mezi tradicí a inovací v Británii vyrovnává i stříbro

aktualizováno 
Praha - Stříbro si mezi kovy zachovává postavení analogické pozice, již vůči "zbytku Evropy" zaujímá britská tradice uměleckého řemesla. Onu důvěrnou výlučnost obou v sobě spojuje nynější výstava v pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu, která pod názvem Proměny kovů přibližuje důležité momenty vývoje britského stříbra od konce minulého století do současnosti.

Základ expozice tvoří soubor prací z konce minulého století a díla z posledních dvaceti let. Dlouhé "mezidobí" pak reprezentuje menší počet předmětů ukazujících, jak se Británie vyrovnala s meziválečnou modernou a poválečnými trendy. Výstava nutně začíná hnutím Arts & Crafts, jež vzalo za své myšlenky kritika Johna Ruskina a iniciativu básníka, teoretika a architekta Williama Morrise. Snahy o lepší kvalitu života určovanou návratem k uměleckému řemeslu tu dokumentují výrobky Cechu uměleckých řemesel provedených podle návrhů Charlese Robreta Ashbeeho.
Alternativní pojetí uměleckého řemesla a práce s kovem představují díla Christophera Dressera, jehož oproštěné kreace svým konceptem předběhly vývoj o několik desetiletí. "Když jsem je poprvé spatřila v muzeu, myslela jsem si, že někdo popletl popisky. Tak moderně působí," popisuje své setkání s Dresserovou tvorbou kurátorka výstava Irena Goldschneiderová, někdejší pracovnice Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, která nyní žije v Británii. Mezi drobná překvapení výstavy patří i stříbrný příbor na ryby, který pro sebe navrhl legendární architekt a designér Charles Rennie Mackintosh.
Exponáty, jež v hlavních obrysech naznačují prolínání tradice a inovace charakterizující britskou výtvarnou kulturu, pocházejí z předních ostrovních sbírek. Mezi zapůjčiteli vedle londýnského Victoria & Albert Museum figurují muzea z Birminghamu či Manchestru. Řadu vystavených prací poskytli soukromí sběratelé. I proto absolvuje kolekce, díky níž má pražské publikum první příležitost vidět díla klíčových osobností novodobého uměleckého řemesla, pouze jednu další zastávku, a to v berlínském Bröhan Museum.

Christopher Dresser: Žardiniéra; kolem roku 1885 (mosaz, měď a galvanicky postříbřený kov)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z výstava Manifesto Juliana Rosefeldta
OBRAZEM: Za výstavu Manifesto by si Blanchettová zasloužila třetího Oscara

Australská herečka a držitelka dvou Oscarů Cate Blanchettová už dlouho nemusí nikoho přesvědčovat o svém hereckém talentu. Nová výstava Manifesto v Národní...  celý článek

Roman Franta: Masový běh (2016-2017)
OBRAZEM: Skol! Jizerská padesátka slaví, umělci se jí nechali inspirovat

Jedna z nejvýznamnějších zimních sportovních událostí v Česku, Jizerská padesátka, slaví letos padesátý ročník. Také k té příležitosti jsou od soboty až do 17....  celý článek

Luba Bakičová
OBRAZEM: Křehká síla skla jde do aukce. Oslňuje a hraje barvami

Od začátku října návštěvníky pražského Tančícího domu oslňují sklářské poklady vystavované v rámci třetího ročníku Křehké síly skla. Už tento čtvrtek jdou díla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.