Instalace Achtung! Petera Fusse

Instalace Achtung! Petera Fusse | foto: Blog Strictly Critical

Nacisté s židovskými hvězdami zmizeli z pražské galerie do půl hodiny

  • 147
Za necelých třicet minut zmizela ze zdí pražské galerie NoD výstava s názvem Achtung!. Polský autor Peter Fuss v ní představil nacisty při protižidovských pogromech v Polsku. Ti ovšem měli na rukávech místo hákového kříže židovské hvězdy. Pořadatelé už se za akci omluvili.

Podle organizátorů měla být výstava kritikou státu Izrael v jeho protipalestinské politice. Na vernisáž přišli i lidé z židovské komunity, kteří se o expozici dozvěděli z internetu. Z oficiálních stránek NoD ovšem mezitím informace zmizely. Výstava byla demontována do třiceti minut, objekty jsou uzamčené v zázemí klubu.

Klub NoD a Roxy provozované Linhartovou nadací sídlí v objektu, který patří Židovské obci Praha. Zda bude spolupráce mezi obcí a nadací pokračovat, není zřejmé. "Vystavené fotomontáže v Roxy měly velice silný antisemitský charakter," řekl předseda Židovské obce Praha František Bányai.

Prohlášení galerie nod

Linhartova nadace a Experimentální prostor Roxy / NoD hluboce litují selhání Galerie NoD ve věci dubnové výstavy v jejích galerijních prostorech.

Galerie NoD byla uzavřena a z incidentu budou vyvozeny důsledky. Do budoucna budou přijata potřebná opatření, aby se tato situace již neopakovala.

"V den výročí propuknutí povstání ve varšavském ghettu, který se připomíná jako Jom ha šoa (den památky obětí holokaustu), to nelze vnímat jako zbloudilý názor, ale jako jednoznačnou provokaci ponižující oběti holokaustu," řekl.

"Vedení Linhartovy nadace nám vyjádřilo politování nad vlastním selháním a přislíbilo opatření do budoucna, aby se podobné excesy v této galerie nemohly opakovat," uvedl.

Kromě omluvy se pořadatelé k akci nijak nevyjádřili.

Podle autora velkoformátových obrazů Petera Fusse není v současném izraelsko-palestinském konfliktu Izrael tím slabým a utlačovaným, ale naopak utlačovatelem. "Jak mohou lidé, kteří pamatují zdi ghetta, v němž byli Židé kdysi zavřeni, dnes umožnit a akceptovat fakt, že jsou Palestinci obklopeni zdmi?" ptá se Fuss v textu, jímž doprovodil svou výstavu.

Fotografický materiál, který pro své obrazy použil a poté digitálně upravil, nepochází z válečných archivů, ale z filmů Schindlerův seznam a Pianista.

Z rozhovoru s Peterem Fussem

Blog Strictly Crtical

Jak mohou lidé, jejichž příbuzní byli zavražděni jen pro svůj židovský původ, dnes ospravedlňovat vrahy žen a dětí jen proto, že se narodili jako Palestinci? Jak mohou lidé se zkušenostmi s nacionalismem a rasismem v demokratických volbách hlasovat pro nejrasističtější strany jako Israel Our Home, která získá patnáct mandátů v Knessetu a jejíž lídr se stane ministrem zahraničních věcí?

Výtvarník Peter Fuss pro blog

Peter Fuss se touto výstavou měl podle jejího kurátora Milana Mikuláštíka za skupiny Guma Guar poprvé představit českému publiku. Některými svými dřívějšími realizacemi se kriticky stavěl k situaci v Polsku, zejména v souvislosti s náboženským fanatismem, klientelismem, homofobií, potlačováním svobody slova a cenzurou.

Vernisáž výstavy se konala také krátce poté, co několik pochodů pravicových extremistů českými městy a útok na romskou rodinu na severu Moravy znovu rozpoutalo diskuse o narůstajícím počtu projevů rasismu a xenofobie v ČR.

,