Nabubřelý, skvělý fotograf LaChapelle

V pražské Leica Gallery v těchto dnech vystavuje fotografie světoznámý portrétista kulturních, najmě hudebních celebrit, Anton Corbijn. Ve Vídni ve stejný čas probíhá retrospektiva Davida LaChapella, jenž má ke Corbijnovi blízko. Je stejně populární, obletovaný a ceněný. Hvězdami showbyznysu i fotografickými publicisty a kritiky.

LaChapellova retrospektiva si nemohla vybrat vhodnější galerii. Koná se v KunstHausWien od věhlasného architekta Hundertwassera, v prostorech zaplavených tvarovými vybouleninami a kudrlinkami divokých barev. Křiklavost těchhle architektonických serepetiček by návštěvníkovi mohla přivodit epileptický záchvat. Jenže její účinek je opačný: člověka si rychle podmaní natolik, že šokem je pro něj naopak návrat do okolní šedi metropole starého mocnářství. A podobně hypnoticky “fungují” i LaChapellovy fotografie.

Čtyřiatřicetiletý Američan LaChapelle si ve Vídni odbývá svou evropskou výstavní premiéru, avšak časopisy, v nichž publikuje, například Vanity Fair či Rolling Stone, z něho už udělaly hvězdu mezikontinentálního rozměru.

Ukradené parafráze jeho odvážných fotek koneckonců jukají i z obálek českých mutací společenských časopisů. K tomu musíme připočítat miliony prodaných obalů s jeho snímky nebo jím natočený Mobyho video- klip Natural Blues, předloňský videoklip roku soutěže MTV Europe Music Awards. Hlasovalo pro něj sedm milionů Evropanů.

LaChapelle se mezi fotografy v New Yorku prosadil díky Andymu Warholovi, jenž ho v půli osmdesátých let přivedl do svého glamerového časopisu Interview. Z platformy zkomercionalizovaného undergroundu si rychle proklestil cestu do dveří top celebrit. Začal fotit Madonnu, Eltona Johna, Pamelu Andersonovou a všechny ty, z kterých se ani po desetiletích pódiového skotačení kupodivu nestali vyšeptalí zombiové. A kterým nechybí humor. Protože ty fotografie jsou vskutku vypečené.

LaChapelle totiž dostal do vínku obrovskou dávku imaginace. Pravda, bez peněz točících se kolem hudebních hvězd by mu asi nebyla tak platná. Na rozdíl od zmiňovaného Nizozemce Antona Corbijna mu totiž nejde o vystižení psychiky portrétovaných. Amerického fotografa naopak zajímá ona slupka, třpytivá kůrčička pozlátka slávy. A tenhle cukříček za toku obrovských investic dovedně pucuje do ještě zářivějšího lesku. Většinou LaChapellovo fotografování připomíná natáčení filmu. Trvá několik dnů a využívá při něm desítek lidí ve štábu i v komparsu. Výsledek stojí za to.

Stačí se podívat na portrét Britney Spearsové před stánkem s párky v rohlíku, kolem kterého pobíhají děti ve vodní cloně ze stříkajícího hydrantu. Ta fotka je tak efektně propracovaná, že člověk začne mít pro našpulenou “věčnou pannu” Britney jisté pochopení.

Nákladná aranžmá ovšem nejsou železným pravidlem. Rapujícího provokatéra Eminema autor vyfotil v rouše Adamově a perverzně ho nechal na slabinách držet tubus s nápisem dynamit, který blonďákovi s jiskřením exploduje do vyplazených úst.

“Lidi se mě ptají: Kde je tvá volná tvorba? Tohle je má volná tvorba. Mě nezajímá dělat fotografie pro galerie. Chci fotografovat dnešní kulturu a její hrdiny Leonardy DiCaprie, Drew Barrymorové a Pamely Andersonové.

To jsou postavy mé volné tvorby,” prohlásil loni imagemaker LaChapelle v rozhovoru pro časopis American Photo. Zní to dost šíleně. Ale LaChapelle je stejný jako jeho klientela. Nabubřelý, možná trochu prostoduchý, nicméně svou okázalou tvorbou si kolem prstu obtočí skoro každého.

David LaChapelle - Photographs. KunstHausWien, Untere Wissgerberstrasse 13, Vídeň, vstupné 8 eur, www.kunsthauswien.com. Výstava trvá do 22. září.


David LaChapelle - Gisele Bündchen.

David LaChapelle - Eminem.

David LaChapelle - Savannah: The Life and Death of a Porn Diva.

David LaChapelle - Angelina Jolie.