Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nabídneme výstavy, které se jinde nevidí

  11:08aktualizováno  11:08
Generální ředitel Národní galerie v Praze Milan Knížák předal minulý týden jmenovací listiny novému vedoucímu Sbírky moderního a současného umění sídlící ve Veletržním paláci. Po konkursu se jím stal historik umění a teoretik kultury Tomáš Vlček. Je čtvrtým ředitelem instituce, ve které se žádný z jeho předchůdců neudržel delší dobu. Všichni odešli kvůli konfliktům se svým nejvyšším nadřízeným.
Do Veletržního paláce přicházíte v čase, kdy v něm nepanuje zrovna klid. Osazenstvo je unaveno výměnami ředitelů a ozývají se hlasy i proti generálnímu řediteli NG Knížákovi. Neobáváte se takovéhle konstelace?

V každém případě: vstoupit do téhle instituce znamená připravit se na těžkou práci, protože řada funkcí této sbírky nebyla dosud správně nastartována. Nevím, jak probíhaly události kolem přípravy nedávno otevřené nové stálé expozice. Byl jsem od toho daleko. Ale myslím si, že Milan Knížák byl až příliš loajální k lidem, kteří ji sabotovali a nebyli schopni plnit úkoly, které sbírka vyžaduje. Do Veletržního paláce ovšem nepřicházím dělat čistky. Sbírka potřebuje silnou konsolidaci.

Nikdo z vašich předchůdců z Veletržního paláce neodcházel s dobrým pocitem. Vesměs jim chyběla větší nezávislost v rozhodování. Jak si představujete spolupráci s vedením NG?

Ve všech těch konfliktech byla vina na obou stranách. Já osobně se v řadě podstatných věcí s Knížákem shoduji. Jeho nápady jsou invenční a teď mohou projít i mým kritickým přehodnocením.

Promiňte, ale zaslechl jsem názor, že jste byl do funkce vybrán díky tomu, že nejste tak charismatická osobnost jako předchozí ředitelka Katarína Rusnáková, a pro vedení tedy bude snazší se s vámi domluvit

... Budu jen rád, když se dohodneme! Nenastupuji ovšem jako figurka v šachové partii, ale jako člověk, který vidí potřeby této instituce. Věřím, že to nebude v konfliktu se zájmy Milana Knížáka. Větší důslednost, větší kritická odvaha orientovat české umění ke světu - to jsou záměry společné nám oběma.

Stále se ozývají hlasy pro větší či úplnou autonomii Veletržního paláce. Jaký názor na to máte?

Problémy s rozdělováním peněz se snad už vyřešily. Poprvé má Národní galerie na nákupy víc financí, než jaká je nabídka. Takže pro palác je velkou výhodou být její součástí. Navíc když oddělíte sbírku od celkového objemu NG, uděláte velkou chybu.

Rusnáková preferovala současné umění. Vaší doménou je přelom 19. a 20. století. Projeví se to nějak na výstavním plánu Veletržního paláce?

Moje osobní orientace plán neovlivní. Ale výstavní plán doposud neprokazoval velkou strategii. Chyběly výstavy, které by systematicky mapovaly naše umění. To neznamená, že nyní budeme čtyři roky ležet v depozitářích. Knížákova představa o pátém patře rozděleném mezi experimentální a velké tematické výstavy mně naprosto vyhovuje.

Vaše představy o zmapovávání českého umění se zhodnotí za dlouhou dobu. Problémem téhle budovy však vždy byla jakási "mrtvolnost". Co když vaše dlouhodobé projekty k oživení příliš nepřispějí?

Atraktivnost sbírek je nezbytně nutná. Současnému umění můžete věnovat celé výstavní areály a nedoberete se žádného smyslu. Galerie musí naopak udělat selekci a pokusit se říci, co je v umění relevantní. Jinými slovy: lidé se ve Veletržním paláci budou setkávat s typem výstav, které nebudou jinde dostupné.

Jak bude program vyhlížet konkrétně?

Plán na tento rok je hotový, na příštím roce se pracuje. Program bude muset zahrnout velké monografické výstavy. Od roku 1989 jsem Národní galerii několikrát navrhoval takto představit Vojtěcha Preissiga. Každý ředitel expozici posunul. Teď ji udělám, pravděpodobně na konci roku 2002. Dále by to měl být Emil Filla a Rudolf Kremlička.

Vedl jste tým, který připravil dost monumentální knižní práci: Dějiny českého výtvarného umění 1890-1938. Jak se vám z tohoto pohledu jeví nynější stálá expozice moderního a současného umění ve Veletržním paláci?

Expozici se vytýká, že je tam děl málo. Já si naopak myslím, že jich je tam příliš. To, že v ní někdo není, neznamená, že je bezvýznamný. Dovedu si představit, že by expozice vypadala jinak, ale tato alternativa je nosná a je možné u ní zůstat. Určitě do ní nebudu nyní zasahovat.

Jak návštěvník v nejbližších měsících pozná váš příchod?

Budu se snažit, aby dostával rozsáhlejší a kvalitnější informace, než tomu bylo doposud.

Nový šéf Veletržního paláce Tomáš Vlček.

Nový šéf Veletržního paláce Tomáš Vlček.

Nový šéf Veletržního paláce Tomáš Vlček.

Nový šéf Veletržního paláce Tomáš Vlček.

Autor:



Nejčtenější

Film s Kevinem Spaceym utržil za první den v kinech jen 126 dolarů

Kevin Spacey ve filmu Billionaire Boys Club

Herec Kevin Spacey obviněný ze sexuálního nátlaku utrpěl další ránu ve své kariéře. Novinka Billionaire Boys Club, v...

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...



GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Zemřel český dýdžej Michal Maudr známý pod přezdívkou DJ Loutka

DJ Loutka

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr,...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Další z rubriky

Výtvarníci v roce 1968: Brežněv s klackem i prostřílené ruce

Gesto rukou vyjadřující odmítnutí invaze a díry po kulkách vypálených dávkou ze...

Nejen písničkáři svými protestsongy reagovali na sovětskou okupaci ze srpna 1968. Gesto rukou vyjadřující odmítnutí...

OBRAZEM: Jak viděl Jiří Kolář srpen 1968, odhaluje Národní galerie

Národní galerie v Praze uspořádala rozsáhlou výstavu děl  Jiřího Koláře. Na...

Národní galerie představuje u příležitosti 50. výročí sovětské okupace Československa v srpnu 1968 rozsáhlou výstavu...

OBRAZEM: Prohlédněte si velkolepou Slovanskou epopej. Vrátila se do Prahy

Alfons Mucha: Apoteóza z dějin Slovanstva (1926, vaječná tempera, olej, plátno,...

Slovanská epopej je od minulého týdne znovu k vidění v Praze. Galerie hlavního města Prahy tentokrát jedenáct obrazů ze...

Najdete na iDNES.cz