z opery Tajemství

z opery Tajemství | foto: Národní divadlo

Na Tajemství v Národním je lepší zapomenout

Jen krátce se Národní divadlo díky inscenaci Mozartovy opery La clemenza di Tito vznášelo v operní stratosféře.

S premiérou Smetanova Tajemství, hudebně sofistikovaného příběhu o znepřátelených konšelích a tajemném pokladu, nastal čas návratu na pevnou zem. Ale dopad mohl být měkčí.

Možná, že na zámeckém nádvoří v Litomyšli, kde byla uvedena již v létě, by se inscenace Jiřího Nekvasila a Daniela Dvořáka ještě dala tolerovat. V Národním divadle nikoli.

Při pohledu na scénu, která celou dobu sestává z jednoho pódia obklopeného stěnami s neonovými obrysy městečka a hradu Bezděz, se vnucoval dojem, že něco tak prostoduchého by nevymyslel ani naprostý laik.

Rozhodující však je, co se na scéně děje. Neděje se nic. Zpěváci oblečení v kostýmech jak z nějaké starodávné realistické inscenace víceméně přešlapují na holém jevišti, sedí či klečí na zemi, občas manipulují s žebříkem nebo zvonem, případně jsou obklopeni tanečníkynočními duchy v trikotech posetých svítícími žárovičkami. Charakterizovat nějak výrazněji postavy a vztahy však nedokázali.

Nezvládnutý režijní pokus o jakési moderní oproštěné pojetí sám sebe usvědčil z abstraktně-realistického guláše v závěru, kdy se konšel Kalina prokope tajnou chodbou a vyleze z pece do světnice k pokladu, to jest milované ženě. Na dosud prázdném jevišti se najednou ocitla kamna, z nichž vystoupil načerněný sólista. Vskutku ukázka fantazie.

Smetana zpívaný i mluvený
V obsazení obou premiér nebyl téměř nikdo, kdo by opravdu zaujal dobře posazeným, zvučným hlasem. Možná jen basista Zdeněk Plech v úloze konšela Maliny. Ostatním jako by často chyběl dech a síla k tomu, aby mohli naplno a přirozeně tvořit výraz.

Je ovšem pravda, že výkon barytonisty Romana Janála v roli Kaliny aspoň připomínal zpěv. Na rozdíl od Vratislava Kříže, který při druhé premiéře víc mluvil, a ještě s pokročilým vibratem.

Z dvou představitelek panny Rózy se víc než Jana Sýkorová hodí pro tuto roli temnějším hlasem vybavená mladá mezzosopranistka Kateřina Jalovcová, ale pro ni to je zatím náročná role.

Tomáš Černý v roli Vítka má daleko k představě tenora se svěžím pevným hlasem a zářivými výškami a Blaženku zpívala Maria Haan jen o něco méně ostřeji a sevřeněji než Iveta Jiříková.

Dirigent Zbyněk Müller nedokázal orchestr příliš motivovat, nicméně hra působila nejsolidněji. Ale i tak je lepší na tohle Tajemství rychle zapomenout.

BEDŘICH SMETANA - Tajemství
Národní divadlo. Dirigent Zbyněk Müller, režie Jiří Nekvasil, scéna Daniel Dvořák. První premiéra 27. října, druhá premiéra 28. října.
Hodnocení MF DNES: 30%

,