Monica Bellucci ve filmu Na mléčné dráze

Monica Bellucci ve filmu Na mléčné dráze | foto: BN Films

RECENZE: Starý známý Kusturica se vykrádá. I Na mléčné dráze s Bellucci

• 4
Výrok, že každý filmař točí po celý život vlastně jeden film, by mohl Emir Kusturica podepsat. Ani ve snímku Na mléčné dráze, kde navíc sám hraje po boku Moniky Bellucci, totiž nezapře svůj rukopis – který však z původně překvapivé, živelné představivosti pomalu přerostl v autorskou manýru.

Válka, láska, fantazie, bizarnost; to je kruh, ve kterém se proslulý absolvent pražské FAMU točí a občas vykrádá vlastní nápady. Naštěstí nikoli nápady cizí; navíc je to pořád starý známý Kusturica a jeho vysoká filmařská kultura, jež některými obrazy doslova uchvátí. Za kamerou vedle Gorana Volarevice mimochodem stál i Martin Šec, nositel profesní výroční ceny Asociace českých kameramanů za nasnímání pohádky Anděl Páně 2.

Vlastně i snímek Na mléčné dráze má občas náladu tak trochu pohádkově neskutečného místa kdesi za devatero horami a devatero řekami, v zapadlé horské vsi na pomezí frontových linií, kde se zastavil čas a na okamžik i palba, protože přišel čas domácí zabijačky.

Slunečně lenivý mikrosvět, ve kterém se husy čvachtají v krvi, had se živí mlékem z prostřílených kanystrů a sokol usedá na rameno podivína, jenž na oslu den co den putuje mezi kulkami pro další mléčnou várku, je v úvodní zkratce vystižen naprosto mistrovsky. A Kusturicův hrdina projíždí balkánským westernem plným groteskních figurek i ustálených rituálů s nepopiratelným kouzlem venkovského kovboje, jehož z bohorovného klidu může vytrhnout snad jedině krásná záhadná cizinka.

Jmenovitě Italka, kterou představuje stále žádoucí Monica Bellucci, válečná zajatkyně, prodaná nevěsta a usměvavá služka pro všechno, jež pláče výhradně u starých filmů. Stane se předmětem černých obchodů na velitelství mezinárodní vojenské mise, odkud ji odvezou do vsi, coby příští manželku jednoho z místních vojenských hrdinů.

Groteska na efekt

Tak se dva ztracenci potkají: ona se má vdát za jiného, jeho vleče k oltáři jiná, chystají se dvoje svatební šaty, příměří, jež tu beztak nikdo nedodržuje, se slaví divokou tancovačkou dokládající, jak podstatnou roli hraje v Kusturicových filmech temperamentní hudba. A také národopisná charakteristika, v níž horkokrevnost splývá se samozřejmostí v jeden celistvý, přirozený, plnokrevný obraz.

Na mléčné dráze

55 %

Srbsko / VB / USA, 2016, 125 min

Režie: Emir Kusturica

Scénář: Emir Kusturica

Hrají: Monica Bellucci, Emir Kusturica, Sloboda Micalovic, Sergej Trifunovic

Kinobox: 62 %

IMDb: 6.3

Nebo spíše obrázek. Protože příběh Na mléčné dráze se právě v koloritu vyžívá až příliš zálibně i rozmáchle. Zběsilost ustupuje malebnosti, lyrický nádech romance ulpívá na hezkých detailech, včetně zábavné důvěrnosti, kdy žena domácky ošetřuje hrdinovi postřelené ucho, ale celek sílu jednotlivostí postrádá. Nadto některé gagy, třeba s mohutnými hodinami, nemají jiný účel než efektně groteskní.

Hezky se na ně dívá: Kusturica odzbrojuje jako milý vesnický klaun, Bellucci coby žena pubertálních erotických snů zkrátka jenom je, to úplně stačí. Barvotiskový folklor zralé love story v nepravý čas na nepravém místě se ale brzy přejí