Cremaster 3 - Snímek z filmu Cremaster 3 amerického výtvarníka Matthewa Barneyho | foto: © Matthew Barney

Na karlovarský festival dorazí Pán varlat

  • 9
Festival v Karlových Varech letos nabídne přehlídku umělce, který výrazně přesahuje filmový svět. Matthew Barney je pokládán za špičku současného amerického výtvarného umění.

Světový věhlas mu zjednal pětidílný cyklus Cremaster – jde o symbolický proud  obrazů, které se dotýkajících všemožných mýtů naší civilizace - sexu, smrti, Ameriky, biologie nebo také architektury.

Spolu s režisérovým pětidílným opusem bude na festivalu uveden i film Drawing Restraint 9 z loňského roku. Barney jej vytvořil spolu se svou životní partnerkou, islandskou zpěvačkou Björk.

Pětidílná provokace
Cyklus je koncipován jako jedno velké podobenství: diváka protáhne od prenatálního vývoje až ke konfliktu uvnitř organismu, kdy pohlavní znaky stahují systém k mužskému nebo ženskému pólu. Samotný název, Cremaster označuje sval, který ovládá stahy varlat.

Ohlas, který si svým dílem vysloužil, z Barneyho udělal uměleckého prominenta ještě dříve, než dosáhl pětatřiceti let. Barney se navíc nespokojil jen s režií. Ve svých filmech hraje záhadné postavy satyra ńebo třeba zednářského adepta. V dalších rolích se objevují překvapivé osobnosti. Ať už je to spisovatel Norman Mailer, švédská filmová hvězda Ursula Andress, sochař Richard Serra, rockový bubeník Dave Lombardo (ex-člen extrémně tvrdých Slayer) či americká atletka a modelka s amputovanýma nohama Aimee Mullins.

Pět dílů Barneyho opusu nevznikalo lineárně, ale napřeskáčku na mnoha místech světa. Barney mění newyorskou Chrysler Building v největší májku světa, jindy po ochozu Guggenheimova muzea lije řeku vazelíny. Vytváří balet pro luxusní limuzíny, které šrotuje do krychle.

Víc než jen film
Filmový cyklus jako jádro díla je uváděn samostatně na festivalech a v uměleckých centrech po celém světě. S tím se ale Barney nespokojil. Svou filmovou pentalogii doplnil úspěšnou výstavou v newyorském Guggenheimově muzeu. Barney zde své filmy rozšiřuje o skulptury, fotografie a instalace.

Jak už to u podobně vyhraněných uměleckých děl bývá, Barney si řekl o nadšené i zděšené kritiky. Svými odpůrci bývá obviňován ze sebezahleděnosti, elitářství a přílišné esoteričnosti.

"S nadhledem lze říci, že k porozumění všech skrytých obsahů bychom ke Cremasteru potřebovali příručku tlustou jako Ottův slovník naučný. Ale i jako fantaskní nerozluštitelná hádanka, nabízející záplavu jedinečných obrazů, fascinuje Cremaster diváky v desítkách zemí," říká k "Pánu varlat" dramaturg karlovarské Barneyho přehlídky, publicista Pavel Klusák.