Oldřich Kulhánek při vernisáži své výstavy v olomoucké Galerii Mona Lisa (9.

Oldřich Kulhánek při vernisáži své výstavy v olomoucké Galerii Mona Lisa (9. září 2003) | foto: Libor TeichmannMAFRA

Muzeum Kampa rychle reaguje. Uvede výstavu zesnulého Oldřicha Kulhánka

  • 0
Komorní výstavu prací grafika Oldřicha Kulhánka pořádá od 1. února pražské Muzeum Kampa. Jeho vedení se tak rozhodlo vzdát poctu významnému českému výtvarníkovi, který zemřel v pondělí 28. ledna ve věku 72 let. Lidé se s ním mohou přijít rozloučit 4. února od 13 hodin do strašnického krematoria.

Tvorba Oldřicha Kulhánka je v muzeu dobře zastoupena, v jeho sbírkách jsou lepty z druhé poloviny 60. let a litografie z 80. i počátku 90. let. "Paní Meda Mládková jeho práci pravidelně sledovala a dokonce mu kdysi zorganizovala samostatnou výstavu v Chicagu, která měla velkou návštěvnost a slavila značný úspěch," uvedl kurátor muzea Jiří Machalický.

Oldřich Kulhánek je autorem návrhů všech současných českých bankovek a významný grafik, jehož dílo dozrávalo ve druhé polovině 60. let a dál se rozvíjelo až do současnosti. Vynikal dokonalým zvládnutím výtvarných prostředků. Jeho tvorba byla založena na brilantní kresbě, která se stala nejdůležitějším prostředkem k vyjádření jeho politicky a společensky vyhraněných názorů, připomíná Machalický.

Za své ostře kritické a výrazně ironické listy z let 1968 až 1971 byl dokonce v roce 1971 zatčen a odsouzen za hanobení představitelů komunistických zemí. Tím byl míněn hlavně Stalin, který se v jeho kompozicích objevoval v zesměšňujících pozicích a spojeních. Přitom se však právě tyto listy staly součástí významných veřejných sbírek, jako je například Národní galerie, Muzeum Kampa a další.

Vedení NG na středeční tiskové konferenci na dotaz novinářů, zda neuvažuje o uspořádání výstavy Kulhánkových prací, odpovědělo, že zpráva o jeho skonu je příliš čerstvá a příprava výstavy by si vyžádala delší čas.

Kulhánek se již ve druhé polovině 60. let stal důležitým představitelem výrazného proudu české nové figurace. V 70. letech se vedle grafiky stále intenzivněji zabýval i kresbou. Důležité pro něj bylo téma Bestiária, na které myslel už od svého věznění na začátku sedmdesátých let. V roce 1978 na něj vytvořil cyklus pěti leptů.

V 80. letech dostal díky odvaze některých redaktorů příležitost ilustrovat řadu knih. Neustále se však věnoval i volné tvorbě, počátkem tohoto desetiletí vytvořil zásadní litografické cykly. I později se inspiroval lidskou tváří, lidskou rukou a vracel se také k zamyšlení nad hrůznou skutečností totalitních režimů.

,