Maria Muldaurová

Maria Muldaurová | foto: Stony Plain Records

Muldaurová se vrátila do veřejného domu

Poslední část trilogie, připomínající odkaz meziválečného blues, vydala americká zpěvačka Maria Muldaurová.

Muldaurová prošla za svou čtyřicetiletou dráhu mnoha různými styly od folku přes jazz až po pop, vždy se ale jejími nahrávkami prolínalo více či méně blues, které v posledních letech jejímu repertoáru zcela dominuje, byť zrovna minulé album natočila jako poctu starému kamarádovi Bobu Dylanovi v podobě coververzí jeho milostných songů.

Ovšem právě bluesové muzice, konkrétně jejímu meziválečnému období ve dvou formách - tedy venkovské a městské - věnovala Muldaurová trojici cédéček, započatou titulem Richland Woman Blues (2001), pokračující albem Sweet Lovin' Ol' Soul (2005) a nyní zakončenou novinkou s názvem Naughty Bawdy & Blue.

Od předchozích dílů trilogie se její závěr liší, a to především soundem, který souvisí s obsahem. Muldaurová se zde totiž ze sta procent věnuje písním ze sféry takzvaného "klasického blues" (tedy v užším slova smyslu, nikoli přeneseném na všechnu starší "bluesovou hudbu podle pravidel").

Klasickým blues jsou míněny městské písně, zpívané zpěvačkami, doprovázenými našim uším spíš jazzově znějícím doprovodem s pianem a dechy. Taková hudba byla ve 20. a 30. letech minulého století hrána v amerických kabaretech, tančírnách a v neposlední řadě také podnicích nevalné pověsti včetně veřejných domů.

Album Naughty Bawdy & Blue je především poctou jedné z nejslavnějších představitelek tohoto stylu Victorii Spiveyové (1906-1976), která jí byla na počátku kariéry v 60. letech rádkyní a pomocnicí.

Kromě písní z repertoáru Spiveyové přezpívala Muldaurová i písně například ze zpěvníku Ma Raineyové (1885-1939), Sippie Wallaceové (1898-1986) či Mamie Smithové (1883-1946), jež byla první nahranou bluesovou zpěvačkou v historii. Nechybí ani připomínka "císařovny blues" Bessie Smithové (1894-1937) v podobě jejího slavného Empty Bed Blues.

Zatímco předchozí dva díly Muldaurové "retrotrilogie" byly věnovány převážně venkovskému blues a dominovaly jim tedy akustické kytary, na Naughty Bawdy & Blue zpěvačku doprovází James Dapogny´s Chicago Jazz Band. Zní naprosto stylově, stejně jako značně "použitý" zpěvaččin hlas.

Muldaurové, která spolu s Ronem Harwoodem album sama produkovala, nešlo o žádné modernizace. Kdyby si posluchač přimyslel praskání šelakové desky a plochý monofonní zvuk, mohl by si splést datum vzniku nahrávek o dobrých sedmdesát osmdesát let.

Jaký tedy má smysl znovu nahrávat v původní podobě tyhle staré písně? Muldaurové šlo bezesporu především o připomenutí, že tato země nosila vynikající zpěvačky, často i autorky v jedné osobě, které své pohnuté osudy dokázaly skvěle vtělit do svých písní a utvářet tak celý žánr, který stál u kolébky vlastně celé populární hudby 20. století. A takové připomínání má stále smysl.

Maria Muldaur: Naughty Bawdy & Blue
Stony Plain Records/Classic, délka CD: 45:36
Hodnocení iDNES.cz: 70 %